How He and His Cronies Stole Russia

Putin’s Kleptocracy: Who Owns Russia? by Karen Dawisha Simon and Schuster

review by Anne Applebaum New York Review of Books

For twenty years now, the Western politicians, journalists, businessmen, and academics who
observe and describe the post-Soviet evolution of Russia have almost all followed the same
narrative. We begin with the assumption that the Soviet Union ended in 1991, when Mikhail
Gorbachev handed over power to Boris Yeltsin and Russia, Ukraine, and the rest of the
Soviet republics became independent states. We continue with an account of the early
1990s, an era of “reform,” when some Russian leaders tried to create a democratic political
system and a liberal capitalist economy. We follow the trials and tribulations of the reformers,
analyze the attempts at privatization, discuss the ebb and flow of political parties and the
growth and decline of an independent media.

Mostly we agree that those reforms failed, and sometimes we blame ourselves for those
failures: we gave the wrong advice, we sent naive Harvard economists who should have
known better, we didn’t have a Marshall Plan. Sometimes we blame the Russians: the
economists didn’t follow our advice, the public was apathetic, President Yeltsin was
indecisive, then drunk, then ill. Sometimes we hope that reforms will return, as many believed
they might during the short reign of President Dmitry Medvedev.

Whatever their conclusion, almost all of these analysts seek an explanation in the reform
process itself, asking whether it was effective, or whether it was flawed, or whether it could
have been designed differently. But what if it never mattered at all? What if it made no
difference which mistakes were made, which privatization plans were sidetracked, which
piece of advice was not followed? What if “reform” was never the most important story of the
past twenty years in Russia at all?

Karen Dawisha’s Putin’s Kleptocracy is not the first book to ask this question. Indeed, she
makes extensive use of the work of others, both fellow political scientists as well as
journalists working across the US and Europe. Some have found fault with this method, but
the resulting work has a certain admirable relentlessness. For by tying all of these disparate
investigations together so thoroughly, so pedantically, and with so many extended footnotes
—and by tracking down Western copies of documents that vanished from Russia long ago—
the extent of what has always been a murky story suddenly becomes more clear. In her
introduction, Dawisha, a professor of political science at Miami University in Ohio, explains:

Instead of seeing Russian politics as an inchoate democratic system being
pulled down by history, accidental autocrats, popular inertia, bureaucratic
incompetence, or poor Western advice, | conclude that from the beginning Putin
and his circle sought to create an authoritarian regime ruled by a close-knit
cabal...who used democracy for decoration rather than direction.


http://www.amazon.com/gp/product/1476795193?ie=UTF8&tag=thneyoreofbo-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=1476795193

In other words, the most important story of the past twenty years might not, in fact, have
been the failure of democracy, but the rise of a new form of Russian authoritarianism. Instead
of attempting to explain the failures of the reformers and intellectuals who tried to carry out
radical change, we ought instead to focus on the remarkable story of one group of
unrepentant, single-minded, revanchist KGB officers who were horrified by the collapse of
the Soviet Union and the prospect of their own loss of influence. In league with Russian
organized crime, starting at the end of the 1980s, they successfully plotted a return to power.
Assisted by the unscrupulous international offshore banking industry, they stole money that
belonged to the Russian state, took it abroad for safety, reinvested it in Russia, and then,
piece by piece, took over the state themselves. Once in charge, they brought back Soviet
methods of political control—the only ones they knew —updated for the modern era.

That corruption was part of the Russian system from the beginning is something we’ve long
known for a long time, of course. In her book Sale of the Century (2000), Chrystia Freeland
memorably describes the moment when she realized that the confusing regulations and
contradictory laws that hog-tied Russian business in the 1990s were not a temporary
problem that would soon be cleaned up by some competent administrator. On the contrary,
they existed for a purpose: the Russian elite wanted everybody to operate in violation of one
law or another, because that meant that everybody was liable at any time to arrest. The
contradictory regulations were not a mistake, they were a form of control.

Dawisha takes Freeland’s realization one step further. She is arguing, in effect, that even
before those nefarious rules were written, the system had already been rigged to favor
particular people and interest groups. No “even playing field” was ever created in Russia, and
the power of competitive markets was never unleashed. Nobody became rich by building a
better mousetrap or by pulling himself up by his bootstraps. Instead, those who succeeded
did so thanks to favors granted by —or stolen from—the state. And when the dust settled,
Vladimir Putin emerged as king of the thieves.

To tell this story, Dawisha uses many sources, including the evidence presented in several
major court cases, a number of which fizzled out for political reasons; material collected by
Russian and European investigative reporters, some of which has now vanished from the
Web; and Russian legal journals, many of which are now out of print. She has also conducted
dozens of interviews with businessmen and bankers all over the world. As noted, some of
what she digs up has been described elsewhere, not only in Masha Gessen’s emotive
account of Putin’s rise to power, The Man Without a Face (2012), but also in Clifford Gaddy
and Fiona Hill’s Mr. Putin: Operative in the Kremlin (2013) and Peter Baker and Susan
Glasser’s Kremlin Rising (2005).1

Dawisha doesn’t, like Gessen, seek to convey the emotions of Russian politics, and she is
less interested than Hill and Gaddy were in Putin’s personal biography. Instead, she turns a
relentless focus on the financial story of Putin’s rise to power: page after page contains the
gritty details of criminal operation after criminal operation, including names, dates, and
figures. Many of these details had never been put together before—and for good reason.
Cambridge University Press declined to publish this book after initially agreeing to do so for
fear of violating UK libel laws. Although she soon found a US publisher—US libel laws are
less constricting—Dawisha’s troubles give some hint of the difficulties faced by many who try
to write about Russia, and particularly those who try to describe the corrupt practices of men


http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/dec/18/how-he-and-his-cronies-stole-russia/?insrc=hpss#fn-1

with very deep pockets and very expensive lawyers on their payroll.

Using this mass of evidence, Dawisha nevertheless argues that the KGB’s return to power
begins not in 2000, when Putin became president, but in the late 1980s. At that time, the then
leaders of the KGB, who distrusted Gorbachev, began transferring money that belonged to
the Soviet Communist Party out of the Soviet Union and into offshore accounts tended by
Swiss or British bankers. At least initially, these transfers took place with the Party’s
knowledge. In August 1990, the Central Committee called for measures to protect the Party’s
“economic interests,” including the construction of an “invisible” structure, accessible only to
“a very narrow circle of people.” KGB operatives who already had experience with managing
foreign bank accounts—they’d been funding foreign Communist parties for decades—were
put in charge.

By the autumn of 1991 —after the KGB-led coup in August to overthrow Gorbachev had
failed—almost $4 billion belonging to the Party’s “property management department” had
already been distributed to hundreds of Party-, Komsomol-, and KGB-managed banks and
companies that were swiftly establishing themselves in Russia and abroad. This was an
enormous amount of capital in a country that had, at the time, a scarcely functioning
economy and hardly any foreign currency reserves at all. In due course, these funds, and the
people who managed them, were to become the real foundation for the economy of post-
Soviet Russia. Again, this was not robber baron capitalism, or indeed capitalism at all:
instead, a small group was enriched by the state and thereby given the means of acquiring its
property.

From the very beginning, Russia’s current president had a part in this process. In the late
1980s, Putin was a KGB officer in Dresden, East Germany. There are conflicting accounts of
what he was doing there. In his official and unofficial biographies, Dawisha writes, quoting
Putin’s German biographerAlexander Rahr, this period is covered in a “thick fog of silence.”
But there is some evidence that he may have been helping the KGB prepare for what it feared
could be the imminent demise of the Soviet empire. Indeed, when he became president in
2000, German counterintelligence launched an investigation into whether or not Putin had
been recruiting agents who would remain loyal to the KGB even after the collapse of
communism. As Dawisha explains, “the Germans were concerned that Putin had recruited a
network that lived on in united Germany.”

The scale of this effort is not known, but certainly a few of his Dresden contacts have
become startlingly successful in the decades since 1989. Matthias Warnig, a Stasi colleague
of Putin’s, opened Dresdner Bank’s first branch in St. Petersburg in 1991, by which time Putin
was living there. By 2000 he headed all of the bank’s operations in Russia. In 2003, the bank
participated in the dismemberment of Yukos, the oil company owed by the jailed magnate
Mikhail Khodorkovsky. Since 2006, Warnig has been managing director of the Russian-
German Nord Stream pipeline project, a company that won permission to operate during the
term of German Chancellor Gerhard Schroder, and that later hired ex-Chancellor Schréder to
serve on its board. In 2012, among other high posts, Warnig became a member of the board
of directors of Bank Rossiya, one of the Russian banks now under US sanctions.

After leaving Germany, Putin returned to St. Petersburg, eventually making his way, with KGB
patronage, into the St. Petersburg city government, where he was responsible for “foreign



liaisons” —and where he could put some of his foreign contacts to immediate use. In 1991,
Marina Salye, a member of the St. Petersburg city council, accused Putin of having knowingly
entered into dozens of legally flawed contracts on behalf of the city, exporting hundreds of
millions of dollars’ worth of commaodities—timber, coal, steel—in exchange for food that
never arrived. Her attempts to censure him came to nothing: the council called for his
resignation but nothing happened. At a higher level, Putin had protectors. Salye, spooked by
threats, went into hiding and disappeared from Russian politics.

Not that it mattered much, since Putin and his friends had other irons in the fire. Back in this
very early post-Soviet moment—when Western advisers were still streaming into the country
to give lectures on the rule of law and judicial reform—Putin personally organized, or helped
organize, several institutions that exist to this day. One of the best known is Bank Rossiya,
which was founded in St. Petersburg in 1990, using money from the Communist Party’s
Central Committee. From the beginning, according to Spanish police investigators, Bank
Rossiya facilitated cooperation between Putin, other city officials, and Russian organized
crime, allowing the two groups to invest together.

Mikhail Metzel/TASS/Anadolu Agency/Getty Images Sultan Hassanal Bolkiah of Brunei,
Russian President Vladimir Putin, Chinese President Xi Jinping, his wife Peng Liyuan, and US
President Barack Obama at the Asia-Pacific Economic Cooperation CEO Summit, Beijing,
November 10, 2014

Dawisha also describes the origins of the Ozero Dacha Consumer Cooperative, a small
group, again including Putin, that conducted property investments but soon branched into
other businesses, making use of mysterious sources of cash. At a time when others had no
access to capital, they were flush. Most of the members of the cooperative are now
millionaires and several are billionaires.

The St. Petersburg Real Estate Holding Company (SPAG) was a third institution linked to
Putin. In 1999, the German Federal Intelligence Agency (BND) completed an investigation into
SPAG, and published a report that accused the organization of laundering money for Russian
and Colombian criminals. Among other things, the BND said that SPAG took money that had
been sent out of Russia and was parked “offshore,” and helped its owners—among them the
leaders of the Tambov gang, a part of the St. Petersburg mafia—repatriate it back into the
country through the purchase of property and other legitimate assets. Notably, when
Schréder became chancellor of Germany, this investigation was slowed down; Putin’s name
had, in any case, been kept out of it. Several other company founders were indicted by
courts in Liechtenstein. Vladimir Kumarin, the former Tambov gang leader, has been in prison
since 2012.

Dawisha also describes the origins of the Twentieth Trust, a “construction company” also
linked to Putin. According to Russia’s own Ministry of Internal Affairs, the Twentieth Trust
received money from the budget of the city of St. Petersburg and subsequently transferred
that money abroad. Novaya Gazeta, a Russian newspaper, discovered that the company had
purchased property in Spain where it constructed villas using Russian army labor. These
kinds of reports led Spanish police to become suspicious of Russian activity in Spain, and in
the 1990s they began monitoring the Russian oligarch Boris Berezovsky, as well as several
well-known leaders of Russian organized crime, all of whom had houses on the southern



coast of Spain. In 1999, to their immense surprise, their recorders picked up an unexpected
visitor: Putin. He had arrived in Spain illegally, by boat from Gibraltar, having eluded Spanish
passport control.

By the time he made this secret visit to Spain—apparently one of many—Putin had already
graduated to the next phase of his career: until August 1999, he was the boss of the FSB, the
KGB’s successor organization. He had moved from St. Petersburg to Moscow, taking many
of his cronies and all of his criminal connections with him. At that time, they were not the only
such group to have parlayed state and KGB money into wealth. President Yeltsin had also in
effect given his blessing to the creation of several large fortunes, including that of Boris
Berezovksy. But as Yeltsin became increasingly ill and unavailable, Putin persuaded
Berezovsky and others in the Yeltsin inner circle that he and his FSB colleagues would be the
guarantors of their wealth in the event of Yeltsin’s demise.

They duly anointed Putin prime minister and then president—the wishes of voters and
democratic process had little to do with it. But having obtained high office, he turned the
tables on them. Soon after taking over, he made it clear that he intended to remove the
Yeltsin-era elite and to put a new elite in its place—mostly from St. Petersburg, equally
corrupt, but loyal exclusively to him. Among others, he removed the CEO and chairman of
Gazprom—the old Soviet gas ministry, now a private company—and replaced them with
Dmitry Medvedeyv, a St. Petersburg lawyer and Putin’s colleague since his days in the St.
Petersburg mayor’s office, and Aleksei Miller, his former deputy at the St. Petersburg
Committee for Foreign Liaison. Very quickly, Gazprom became a source of personal funds for
Putin’s projects, useful, for example, when he needed a large chunk of money to bribe the
president of Ukraine. Gazprom’s new leadership grew in wealth and power, and they knew
exactly who they had to thank for it. This was not the first time this kind of policy had been
deployed in Russia: “Change the elite” is an old Stalinist tactic too.

But having changed the elite, having taken hold of the most important Russian companies,
and having established himself as godfather to all of the other oligarchs, Putin did not change
his ways. After he became president in 2000, it is true that Putin did preserve some of the
language of “reform” in his public statements. He appointed “reformers” to top jobs. He kept
open lines of communication with the West, particularly after September 11, 2001, when he
saw the possibility of a tactical alliance with the West against Muslim radicalism in Central
Asia. He remained open to relationships with NATO and with American and European leaders.
In 2004, he even declared that “if Ukraine wants to join the EU and if the EU accepts Ukraine
as a member, Russia, | think, would welcome this because we have a special relationship
with Ukraine.” He regularly attended meetings of the G8, an organization—including the US,
Canada, France, Germany, Japan, ltaly, and Russia—whose rules and raison d’etre had been
altered specifically in order to allow Russia to join.

He also carried off an extraordinary public relations coup, and one with far-reaching
significance: for four years, between 2008 and 2012, Putin put a seemingly pro-Western,
apparently business-friendly, decoy president in charge of the Kremlin. The reassuring
presence of Dmitry Medvedev not only inspired Barack Obama and Hillary Clinton’s “reset” in
American foreign policy, but lulled almost everyone in Europe into accepting a gangster state
as a difficult but legitimate partner. During the four years of the Medvedev presidency NATO’s

military readiness declined further, Western financial institutions became more dependent on



Russian money, and Western politicians turned their attention to other matters.

Yet during this same period, as during his own presidency, Putin never abandoned the mafia
methods Dawisha has so painstakingly described. Instead, he reshaped Russia’s political
system in order to ensure that they could continue. Though Dawisha argues that Putin always
intended to recreate an authoritarian, expansionist Russia, one could also argue that an
authoritarian, expansionist Russia was the inevitable result of Putin’s need to protect himself,
his cronies, and their money.

Either way, no one now doubts that, despite the talk of “reform,” he made no attempt to
encourage truly entrepreneurial capitalism inside Russia or to create a legal system that
would allow small businesses to grow. Courts became increasingly politicized and markets
ever more distorted. Oligarchs and businessmen at all levels who did not play by his rules
were destroyed. The most famous victim of Russia’s arbitrary justice was Mikhail
Khodorkovsky, who was arrested in 2003, after which his oil company, Yukos, was liquidated.
Yukos’s assets were then transferred to another company, Rosneft, which happened to be
owned by another one of Putin’s friends. Khodorkovsky’s arrest was intended as a lesson to
others: here is what will happen, even to the richest men, if they step out of line.

During what seemed at the time to be a golden era of Russian—-Western political relations, the
economic picture for foreign investors was also mixed. Some Western businesses flourished
in Russia, but only so far as it suited Putin and his cronies. Westerners who annoyed the
regime—or Westerners whose businesses were coveted by powerful Russians—could be
destroyed with tax demands, lawsuits, and worse.

This was the fate of Bill Browder—grandson of Earl Browder, leader of the American
Communist Party—who set up a Russian investment fund that invested heavily in Gazprom.
After he turned out to be an annoyingly activist shareholder—he kept asking why the
company’s accounts were so untransparent—Browder was barred from the country in 2005.
His companies in Russia were subsequently destroyed by a particularly Putinist form of
corporate raiding: tax officials and police attacked their offices, reregistered them, declared
them bankrupt, stole their money, and arrested and harassed their employees. Browder’s
lawyer, Sergey Magnitsky, was eventually beaten to death by guards in a Russian prison.

At the same time—while constantly speaking of “reform” in Western capitals—Putin was
systematically destroying the nascent institutions of liberal democratic society. Whatever
embryonic political movements had come to life in the 1990s were crushed in the 2000s.
Refusing to tolerate any real political opposition, Putin instead sponsored phony political
parties whose leaders were ultimately loyal to himself. He eviscerated independent media,
especially television, which he considered to be an essential tool of social manipulation.
Although he left a few very small “dissident” newspapers open, presumably in order to
placate the tiny middle class, he pushed back hard when they went too far. Anna
Politkovskaya, an extraordinarily brave reporter who wrote about Putin’s war in Chechnya,
was one of several Russian journalists to be brutally killed in gangland-style murders.

With the media out of the way, Putin also took on “civil society,” meaning any charitable,
educational, or advocacy organizations over which he did not exert direct control. This
included the slow suffocation of apolitical groups such as Memorial, the historic human rights



organization that has produced internationally admired accounts of the crimes of Stalin, the
history of the Gulag, and more generally the history of repression in Russia. Because
Memorial had received foreign funding—from organizations such as the Ford Foundation—it
was told that it had to be registered as a “foreign agent,” a phrase that heavily implies foreign
espionage. More recently, the Russian Justice Ministry has filed a lawsuit that seeks to shut
down Memorial altogether, on spurious administrative grounds.2

In place of a genuine media and a real civil society, Putin and his inner circle slowly put into
place a system for manufacturing disinformation and mobilizing support on a new and
spectacular scale. Once the KGB had retaken the country, in other words, it began once
again to act like the KGB—only now it was better funded and more sophisticated. Today’s
Russian “political technologists” make use of their state-owned media, including English-
language outlets such as the TV news channel Russia Today; armies of paid social media
“trolls” who post on newspaper comment pages, as well as on Twitter, Facebook, and other
sites; fake “experts” whose quotes can be presented with fake authority; and real experts to
whom Putin’s officials have granted special access, or have simply paid. Former Western
ambassadors to Moscow, businessmen who have been recruited to Russian company
boards, European politicians as high-ranking as Schroder and Silvio Berlusconi—all have
been well compensated, directly or indirectly, for offering their support.

Using these different sources, the Kremlin began putting out messages designed not
necessarily to make Russia look good, but rather to undermine the Western establishment
and Western institutions, including the European Union and NATO. Using both money and
information, they seek to empower the Western far right, the anti-establishment left, and the
international business community all at the same time. Thus Russia Today supports Occupy
Wall Street. A Russian oligarch organizes a meeting in Vienna attended by the French
National Front, Hungary’s nationalist political party Jobbik, and Austria’s Freedom Party.3
Whispering campaigns, conducted in the world’s financial capitals —especially Frankfurt and
the City of London—hint at the dire things that will happen if sanctions against Russia are not
lifted. In an article recently published by The Interpreter, an online publication dedicated to
exposing Kremlin disinformation, the journalists Peter Pomerantsev and Michael Weiss argue
that

since at least 2008 Kremlin military and intelligence thinkers have been talking
about information not in the familiar terms of “persuasion,” “public diplomacy”
or even “propaganda,” but in weaponized terms, as a tool to confuse, blackmail,
demoralize, subvert and paralyze.4

This is not a system, in other words, that has come about spontaneously, in reaction to
events on Kiev’s Maidan, although to those who haven’t followed the evolution of Russian
politics over the past twenty years—or to those who have followed only the narrative of
“failed reforms” —it might perhaps appear that way. Indeed, in the months since Putin’s
invasion of Crimea, it has become fashionable to suggest that the harder-line face that Putin
has more recently shown to the world is somehow, once again, the West’s “fault,” that we
have provoked Russia into autocratic behavior through our talk of democracy in Ukraine or
that—once again—the “reform process” was somehow brought to a halt because the
Russians felt threatened by the expansion of NATO or by Western policy in the Balkans.


http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/dec/18/how-he-and-his-cronies-stole-russia/?insrc=hpss#fn-2
http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/dec/18/how-he-and-his-cronies-stole-russia/?insrc=hpss#fn-3
http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/dec/18/how-he-and-his-cronies-stole-russia/?insrc=hpss#fn-4

But after reading Dawisha’s book, and after absorbing the implications of the stories she has
so carefully pulled together from so many sources, it is simply not possible to take this
argument seriously. Since 2000, Russia has been ruled by a revanchist, revisionist elite with
origins in the old KGB. This elite had been working its way back to power since the late
1980s, using theft on a grand scale, taking advantage of the secrecy provided by Western
offshore havens, and cooperating with organized crime.

Once in power, the new elite sought to maintain control using the same methods that the
KGB always used to maintain control: through the manipulation of public emotion, and by
undermining the institutions of the West, and the ideals of the West, in any way that it can.
Based on its record so far, it has every reason to expect continued success.

1 See also my review of Gessen’s book, The New York Review, April 26, 2012. £

2 See Gabirielle Tétrault-Farber, “Justice Ministry Moves to Liquidate Renowned Human
Rights Group Memorial,” The Moscow Times, October 12, 2014. €

3 See Jutta Sommerbauer, “Rechte Allianz: Geheimes groBrussisches Treffen in Wien,” Die
Presse, June 3, 2014. <

4 Peter Pomerantsev and Michael Weiss, “The Menace of Unreality: How the Kremlin
Weaponizes Information, Culture and Money,” 2014, published by The Interpreter and the
Institute of Modern Russia. €


http://www.nybooks.com/articles/archives/2012/apr/26/vladimirs-tale/
http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/dec/18/how-he-and-his-cronies-stole-russia/?insrc=hpss#fnr-1
http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/dec/18/how-he-and-his-cronies-stole-russia/?insrc=hpss#fnr-2
http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/dec/18/how-he-and-his-cronies-stole-russia/?insrc=hpss#fnr-3
http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/dec/18/how-he-and-his-cronies-stole-russia/?insrc=hpss#fnr-4

