
CHANGING MEDIA, 
CHANGING CHINA 

Edited by Susan L. Shirk 

OXFORD 
UNIVERSITY PRESS 

20II 



2 

China's Emerging Public Sphere: 
The Impact of Media 
Commercialization, 

Professionalism, and the Internet 
in an Era of Transition 
Qian Gang and David Bandurski 

I
N CHINA THERE IS an old saying about Lord Ye, who professes to love 

dragons but runs for dear life when finally confronted with one. !h~ 
parable is a fair characterization of the deep ambivalence that ~hma s 

leaders now feel toward the increasingly freewheeling commeroal and 

Internet media. Since the I99os China's leaders have encouraged the com­

mercialization of the country's media: in 1998, China's media industry earn­

ings totaled RMB 126 billion (USD 16 billion), ' and by wos, that figur~ had 

nearly tripled to RMB 320 billion (US D 40-5 billionf China also ~as ac~rve.ly 
supported the development of Internet infrastructure t~ keep smde wrth rts 

global competitors, spending USD r38 billion in the five years t~ 30 J~ne 

2005
, and it had 384 million Internet users by 31 December 2009, wcludmg 

346 million broadband users. ' 

But the implications of these changes have also, like Lord Ye's dragon, 

caused alarm and consternation among leaders who strongly believe that 

controlling the public agenda is critical to maintaining social stability and 

the Chinese Communist Party's (CCP's) hold on power. While actively 

encouraging the media to operate on market principles instead of relying 

on government subsidies, the CCP resists a redefinition of the role of media, 

which it still regards first and foremost as promoters of the party's agenda. 

Since the fllassacre of demonstrators at Tiananmen Square in 1989, "guid­

ance of public opinion," the most common euphemism for agenda control, 

has been the centerpiece of propaganda work! Nevertheless, media com­

mercialization, developing norms of journalistic professionalism, and the 

growth of new media are combining to erode the CCP's monopoly over the 

public agenda and to open a limited public sphere. 

The resulting tension between control and commercialization has 

altered the relationship between the CCP and the media, prompting the 

CCP to adopt new control tactics to uphold its influence on news and pro­

paganda. Despite the fact that the CCP continues to punish editors who 

step over the line and the media remain formally a part of the party-state 

apparatus, China's leaders are beginning to treat the media and Internet as 

rhe voice of the public and to respond to it accordingly. In other words, the 

CCP seeks a power-maximizing balance between censorship and propa­

ganda on the one hand and responsiveness on the other. Journalists in turn 

are developing their own tactics to gain audiences and challenge censors. 

This chapter proceeds as follows: the first section discusses the nature 

and history of the commercialization of Chinese print media, in particular 

newspapers. The second section goes on to raise the question of an emerg­

ing credibility gap between party and commercial papers. Evidence sug­

gests that consumers view commercial newspapers as more credible than 

their party competitors. Third, we address the development of a profes­

sional journalistic ethos and the struggle between the journalistic commu­

nity and the state over how that ethos is defined. The fourth part addresses 

the expansion of the Internet and the growth of Web-based media and their 

t'ffects on news coverage. In the fifth section, the prior sections are brought 

together to argue that commercialization, emerging professionalism, and 

the growth of Web-based media are all shifting agenda-setting power from 

the party-state apparatus to the media. Last, we conclude with an assess­

ment of the transitioning relationship between the media and the party­

state apparatus. 

China's Emerging Public Sphere 39 



GO FORTH AND COMMERCIALIZE 

The process of media commercialization that brought the CCP to its pres­

ent amalgam of control and change began in the I98os but was accelerated 

by the intensification of economic reforms in the mid-I99os. As trade and 

foreign investment grew, and as China sought to enter the World Trade 

Organization, the prospect of competition from foreign media loomed. But 

because the CCP still regarded the media as promoters of party ideology 

and social guidance, change came more gradually than in the economic sec­

tor. Nevertheless, during the I98os a few foreign media groups did in fact 

strike up joint ventures-in areas that were deemed politically safe, such as 

computers and fashion. International Data Group led with China Computer­

world magazine, set up in I98o in coordination with a business arm of China's 

IT industry regulator, the Ministry of Information Industry. In I988 the 

Chinese-language edition of the fashion magazine Elle followed suit. 

A much bolder attempt by an overseas media investor to gain a foothold 

in the Chinese market came in August I992, when Hong Kong businessman 

Yu Pinhai signed a joint venture deal with Guangzhou's Xiandai Renbao. 

While the contract yielded complete editorial control to the Chinese part­

ner, Yu's company exercised its influence through Lie Fu, who managed the 

operations side. He introduced editorial methods and compensation sys­

tems in line with the global newspaper industry, put a system of totally 

computerized copy flow in place, and employed modern management tech­

niques. The highly competitive Xiandai Renbao caused concern among 

Guangzhou's three top newspapers, Nanfong Daily, Yangcheng Evening News, 

and Guangzhou Daily.5 Although an important first for overseas participation 

in the highly sensitive area of news, Yu Pinhai's newspaper venture was 

nevertheless doomed. Guangdong leaders shut down Xiandai Renbao on I 

January I995· 

Although early foreign competitors found themselves unable to gain 

footholds in China's media market, the threat of competition mobilized the 

media to move toward self-sufficiency. The big picture was about China's 

place in what the CCP still regards as a global information struggle. In the 

CCP's view, media strengthening-asset restructuring, changes in modes of 

operation, and the creation of engaging media products to foster domestic 

competition-is necessary for China to "face competition by international 

media groups and face the global struggle for public opinion."6 Domestic 

competition continues to be regarded as an urgent matter of national strength. 

40 Chatrgitrg Media, Cha1tging Chiua 

The strategic global dimension of media strengthening became much more 

apparent in 2009, with news of massive government investment to enhance 

the global presence of core party media, and China's organization of the 

ostensibly nongovernmental World Media Summit, which was financed by 
the CCP and held in the Great Hall of the People.7 

In the mid-I99os, fresh media offerings sprang up all over China. News­

papers such as Southern Weekend, a commercial spin-off of Guangdong 

Provin'Ce's official Nanfong Daily, and a myriad of metro newspapers (com­

mercially oriented daily tabloids or broadsheets) spiced up official news 

with consumer-relevant lifestyle, entertainment, and sports coverage. 

Investigative news programs like China Central Television's Focus came 

into being, offering a fresh approach to news and analysis. Naturally, polit­

ical support was an indispensable component of their initial success and 

continued operation. Southern Weekend was able to weather several political 

storms with officials in Beijing because it had support from provincial lead­

ers in Guangdong. The television program Focus, which routinely shed 

light on such social and political problems as administrative corruption, 

was supported by the country's top propaganda official, Ding Guangen, 
who actually had a role in its creation. 

Commercialization meant a radical reconfiguration of the relation­

ships between media and audiences, the tight grip of the propaganda 

apparatus notwithstanding. No longer were readers purely targets of CCP 

messages. The era of choice had arrived. Initially, the changes went for­

ward in much the same way as they had at large state-owned enterprises­

through experimental ventures. Generally, this meant party media or 

government offices used an existing publishing license to launch a com­
mercial media spin-off8 

The new commercial newspapers drew massive audiences. By mid­

decade, Wuhan's Chutian Metropolis Daily had a circulation of over I mil­

lion or approximately I2 percent of the city's population.9 In the late I
9
9os, 

as more commercial newspapers came onto the market, their growth con­

trasted sharply with circulation declines for official party newspapers. 

While reliable figures are somewhat problematic in China because inde­

pendent circulation audits are rare, we can get a fairly dear picture of the 

shift to commercial papers by looking at official figures for average daily 

print runs at party and commercial newspapers (figure 2.I). In the ten 

years from I993 to 2oo3, Betjing Daily, the official mouthpiece of municipal 

leaders in the capital, went from an average daily print run of 523,ooo 

China ".r Emergi11g Public Sphere 41 



= = ~'iii' 
.... ~ a ... . c.. 
~ 8 
i'~ 
Q~ 

0 
~0 bn ~ 
~0 ....... 
~-
~ 

FIGURE 2.1. 

70 

60 

50 

40 

30 

20 

10 

Average Daily Print Runs, Beijing 
Daily and Beijing Youth Daily, 1993-2003 

• 
I ' 

I '• 
I 

I 

I ..... 

~ 
I 

I 
I 

,• 
/ 

/ 
/ .. / 

' / 

' -.~ 'II 

0 I 

1990 1995 2000 2005 

Year of Data 

-+- Beijinf!: Daily 4 Beijinf!: Youth Daily 

copies to just 38o,ooo copies-a 27 percent drop. Over the same period, 

Be~jing Youth Daily, a commercial newspaper published by the Beijing 

Communist Youth League, almost tripled its daily print run from 231,ooo 

to 6oo,ooo. 10 

In southern China, Guangdong's official Nanfong Daily suffered a 14 per-

cent drop in its average daily print run, from 876,ooo copies per day in 1993 

to 75o,ooo in 2003. However, the paper's commercial spin-off, Southern 

Metropolis Daily, which recorded a meager daily run of 4r,ooo in 1997, printed 

an astounding 1.4 million copies in 2003. The CCP's flagship newspaper, 

People's Daily, was no exception to the downward trend for party papers. In 

1993, the newspaper had an estimated circulation of 2.78 million. Yet this 

figure had plummeted to 1.8 million only ten years laterY 

Throughout the 199os, the central government closed down or withdrew 

subsidies for local and regional publications to reduce the crowding out of 

central news media. Funding was maintained for key mouthpieces like Peo­

ple's Daily and the central Xinhua News Agency. Yet this tough love had the 

inadvertent effect of sending underfunded publications into the market­

place in search of their own commercial niches. This further stimulated 

media commercialization as the managers of many of these publications 

had to get crea.tive to survive. The minor-league official newswire China 

News Service provides a good example: state funds to China News Service 

42 Changing Media, Changing China 

had been substantially reduced by the end of the 199os, so in 1999 the news­

wire capitalized on one of its licenses to launch China Newsweekly, a news­

magazine that takes its cues from Time magazine and is now one of China's 

market leaders. 12 

But commercial ventures were not exclusive to media that had been 

cut loose from government subsidies. As media commercialization gripped 

the country, there was money to be made by everyone. Even People's Daily, 

the offi<!ial organ of the CCP's Central Committee, jumped on the com­

mercial bandwagon with the May 2oor launch of Jinghua Times, a metro 

newspaper sold at newsstands in Beijing. The newspaper, which offered 

thirty-two full-color pages at the time of launch and contained the usual 

range of consumer fare, expanded to forty-eight pages just nine months 

later.JJ Jinghua Times made China's annual top twenty list of most influen­

tial commercial newspapers-based on such factors as circulation, adver­

tising strength, and reader involvement-for the first time in 20o6, and 

climbed to the number seventeen spot in 2007. 14 Once official publications 

have to compete for audiences, the style and substance of even these pub­

lications change. 

Despite the commercial evolution of China's media, however, the 

market remains highly regulated through the media licensing system. 

The CCP limits the number of licenses granted and the terms of the 

license may restrict the content of publications. For example, the 

weekly market-oriented magazine Liftweek is barred from coverage of 

current affairs storiesY Asset allocation and investment, particularly 

foreign investment, are also rigorously controlled. Nevertheless, it is 

undeniable that the media now constitute an industry. The objective of 

propaganda officials is to bolster this industry under a regime of tight 

control. 16 

By the time President HuJintao came to power in 2002, the media com­

mercialization process was already in high gear. The president's own media 

policy was, as expected, a marriage of commercialization and control. The 

policy, called the Three Closenesses (to reality, to people, and to life), urged 

journalists to make their reporting more relevant by moving away from dull 

regurgitations of official news releasesP The Three Closenesses was about 

creating more savvy, lively, and believable media products. The policy reit­

erated the imperative of party control, or "guidance," but also underscored 

what had already become obvious-the media now had two masters, the 

party and the public. 

China's Emerging Public Sphere 43 



THE CREDIBILITY GAP BETWEEN PARTY AND 
COMMERCIAL NEWS 

One criticism of media commercialization in China has been that it leads to 

bottom-line thinking and sensationalism.18 Numerous examples have been 

cited in support of this argument. In 2005, for example, editors at a leading 

commercial newspaper in China's western Sichuan Province were found to 

have convinced a young woman to donate her liver so they could publish a 

heart-wrenching front-page news story. 19 Commercial media need stories 

that sell. This imperative, combined with CCP news control, effectively 

encourages sensational yet politically innocuous content. 

Yet commercialization has undoubtedly expanded content diversity. 

The variety of media offerings in China has mushroomed over the last 

decade, a fact patently obvious to anyone browsing newsstands, where a 

deluge of magazines, dailies, and tabloids beckons to passersby. Looking crit­

ically at major news stories and how they play out at the newsstand, one can 

also begin to recognize the interesting and important ways commercializa­

tion has begun to push the envelope and expand space for expression. 

The most critical factor shaping the expanded content of news and media 

is the consumer, the person at the newsstand voting with his or her pocket­

book. According to a study of newspaper readers in Beijing in 2004, nearly 

all respondents who said they read one newspaper (44 percent of the total) 

preferred commercial newspapers. Only those who habitually read two to 

three publications picked up party newspapers.20 In a media environment 

increasingly driven by consumer choice, the news gap between party and 

commercial media is opening a corresponding divide in public trust 

and credibility, which has direct implications for the CCP's ability to guide 

and shape public opinion. 

The source of the credibility gap is revealed by the way different types 

of outlets treat the same news story in China. When Beijing Vice-Mayor 

Liu Zhihua was stripped of his party rank in June 2006 on suspicion of cor­

ruption, propaganda officials issued a ban on independent reporting by 

Chinese newspapers. In other words, reporters were not to interview peo­

ple related to the case, or other officials or experts. They were provided only 

limited information by Xinhua News Agency in the form of an official 

release, or tonggao. Officials regarded this as a highly sensitive corruption 

case since Liu Zhihua had been responsible for construction projects for the 

20o8 Beijing Olympic Games. If the scandal had bored deeper into the 

44 Changi,Jg Media, Changing ChitJa 

CCP's ranks, it could have become a major international news story and 

stigmatized the games themselves. At the same time, Beijing's municipal 

leaders hoped to control damage so that the Liu Zhihua case did not impli­

cate them. But on the other hand, this was a great story from a commercial 

and professional standpoint. How did party and commercial media handle 

it, and how did coverage differ from region to region? 

On June 12, mention of the Liu Zhihua case did in fact appear in Pevple's 

Daily, but ~he story was consigned to a tiny space on page 4, just above the 

weather report. The report made use of the official Xinhua release with a 

headline--"Standing Committee of Beijing Party Congress Opens 28th 

Conference"-that de-emphasized the real news that a top-level official had 

been removed for corruption at that meeting. Figure 2.2 shows page 4 of the 

June 12, 20o6, edition of Pevple's Daily. 

As a central party newspaper, the managers of Pevple's Daily did not neces­

sarily seek to protect municipal officials in Beijing. Battles against local cor­

ruption are, after all, a regular feature of China's internal politics. But central 

officials certainly did not wish to taint the CCP as a whole or preparations for 

the wo8 Beijing Olympics by calling too much attention to the story.21 

Turning to Bezji"ng Daily, the official mouthpiece of Beijing's top leader­

ship, we find that while coverage of the Liu Zhihua story was down played, 

it made the paper's front page. The item, again the content of the Xinhua 

release, was squeezed in at the bottom of the page. The lead stories, about 

attracting tourism to Beijing and new labor policies, emphasized the posi­

tive leadership of Beijing officials. In fact, the story directly above the Liu 

Zhihua item is a declaration of the need to fight corruption in the CCP's 

ranks. The point is to draw the public's attention away from the story and its 

implications for Beijing's leadership while maintaining some credibility by 

reporting the bare facts on the front page.22 Unfortunately, Betjlng Daily 

refused in May 2010 to provide or authorize the use of a high-resolution 

image of its 12 June 20o6 front page, a reminder of the lingering sensitivity 

of a story of this nature in China's media environment. 

Moving from party newspapers to commercial ones, the differences 

become conspicuous. Jinghua Times, as previously mentioned, a commer­

cial spin-off of China's official People's Daily, had an interest in using the 

Liu Zhihua story to attract readers. With the ban on original reportage in 

ti.)rce, Jinghua Times was forced to work with the same Xinhua material. 

The paper nonetheless differentiated itself by announcing the real news 

with a prominent headline at the top of page 1. The headline did not attempt 

Chitta's EmergitJg Public Sphere 45 



.. .. 
Peo'Pie's Dai/oJ 12 June 2oo6. Liu Zhihua corruption story at 

FIGURE 2.2. J' 

bottom left, above weather map. 

Changing Media, Chmtgittg Cbina 

ro obfuscate: "Beijing Vice-Mayor Liu Zhihua Removed from Office." A 

page jump referred readers to the inside of the newspaper, where they 

could discover the same story available to People's Daily readersY If nothing 

more, the article 's front-page placement sent a very diffe rent message 

about the relative significance of Liu Zhihua's removal from office. 

T he most startling differences in treatment appeared in commercial 

newspapers outside the nation's capital. Shanghai's Orietttal iWoming Post, a 

commercialrspin-off of the offi cial Ufen Hui Bao, also pl aced the headline 

across the front page, directly beneath the banner. 

However, in th e Oriental 1Worning Post, readers were given more than 

just the Xinhua re lease. 24 Although the reporter did not directly violate 

the prohibition on reportage, the article includes more information on 

the case from an official government Web site: "According to the informa­

tion made available to the public on the Beijing muni cipal government 

Website, 'Window on the Capital, ' Liu Zhihua 's 'job responsibilities' 

included: 'Assisting and presiding over [city] pl anning work, presiding 

over constru ction work, man age ment of land and real -es tate, sports 

I training, constru ction of sports facil ities, etc.], building of light-rail and 

transportatio n."' 

The front-page article went on to mention the van ous municipal 

committees on which Liu Zhihua had served. All of this information 

could be used with relative safety because it had been publicly released 

on a governme nt Web site. The information pointed unequivoc all y to 

Liu 's central role in th e Beijing government and suggested his relation­

ship to key infrastructure projects and sports activities. While readers 

were left to put two and two togeth er, the implication s were clear. T he 

srory also highlighted the key ro le the Internet can play in he lping report­

ers and edito rs act as profession al journalists by expanding news sto ries. 

Variance in coverage of the Liu Zhihua case suggests that even in politi­

cally controversial cases where the CCP has a strong interest in mon opo­

li zing the message, media are findin g ways to attract readers by adding 

their own voi ces. Neverthe less, stories like that of Liu Zhihu a remain 

politicall y de licate. In May wro, nearly four years after the original Liu 

lhihua story, the Oriental Morning PoJt refused to provid e or authorize the 

use of a high-resolution im age of its 12june front page, citing the sensi­

rive nature of the story. 

T his ga p in coverage between party and commercial publications has 

clear impli cati ons fo r medi a credibility and the C CP's exclusive power 

Chirm 's Emergiug Pub tic Sphere 47 



~Y!i:maftm13 
-----------------------== IAOO»J• ~l -----------------------------·· ----··- -·- ··--·-- ------ --~·--·--- .. .. - ---- ------ ·---~ 

1L~ffUEt: ..... 
A1-4·1·11t·8· 

i J!.: 

l 

IIDJ7 j 
i 

fll:~ . ~-tif..f-~~~ :.1' ! 
::;•tt.iLi4.-,::t..f ;f-!IK i 

$+-•-t•tZ1 ,1Ua 'i 
t •tt , I-H:-Jt~<f'll.d:•l'-!6, ! I -.ftn-.u•~a.l}ll---~$'4;-~ 1 

ttl!l..a!"' .. U .. :f, tHII'U.t~ 1 
J';\Jl~J. .. ~. Ai6. , --~:t. ,. ~ 
A:.lHfOI ~f'.*lli;t.4..d..4- ~ I t.itt\f ~}IUt, :If~$~· ~ 
~tl.t.:Y:, f 

. ('!f.f.A.OSAU.t.1! ·.41-* ) ! • ·~u~••R I ~--. ------~--------·----------------- · -·-·------ - -·--· ··-· --·· ......... .... 1 

FIGURE 2.3. Jinghua Times, 12 June wo6. Liu Zhihua corruption story in 

large bold headline text at the top of the page. 

48 Changing Media, Cbanging Cbina 

ro set the public agenda. Readers are picking up commercial papers 

because they offer better entertainment and sports coverage. But it is also 

true that commercial papers have achieved a higher degree of credibility 

than their party counterparts, and this, in turn, has meant that public 

opinion is increasingly being shaped by commercial rather than party 
media. 

This trend is particularly visible in the coverage of crisis events.25 When 

a deadly g~s explosion occurred in a coal mine in Henan Province in October 

zoo4, the news was covered by both party and commercial newspapers. On 

October n, the day after the explosion occurred, sixty or more miners were 

confirmed dead and more than eighty missing. China's top leaders, Hu 

.Jimao and Wen Jiabao, issued a statement urging authorities to do their 

utmost to rescue miners trapped beneath the surface. Rescue crews were on 

the scene, as were survivors and family members of the dead and missing. 

On this occasion, reporting from the scene was permitted, and both party 

and commercial papers dealt with the same basic facts. 

For the People's Daily, H u Jintao and Wen Jiabao were the story. A head­

line on the newspaper's front page read: "Order from HuJintao, WenJiabao 

and Other Central Leaders: Spare No Effort in Rescuing Personnel Inside 

f\·1ine in Gas Explosion at Henan Province's Zhengzhou Coal Electric 

I Group's] Daping Mine." The first line of the article mentioned that per­

sonnel had been "severely injured" in the "accident," but only in the fast 

sentence was there mention of the number of dead and injured. All other 

details in the report dealt with the positive actions of top national and pro­

vincial leaders. The report on Daping also had to fight for space against a 

bigger news item about a meeting of the Politburo and its decision to hold 
"advanced education programs" for cadres.26 

Virtually the same story made the front page of Henan Dai!y, the provin­

cial party mouthpiece. The only difference was the addition of a photo­

graph of a provincial party official on an inspection tour of Daping. The 

headline read "HuJintao, WenJiabao Place Great Importance on Accident 

<lt Daping Mine."'
7 

No number of dead or missing was given in the story, 

rhough these figures were supplied in another article below the first one. 

But the emphasis was again on the response by party officials, this time by 
Henan's top leadership. 28 

The official party newspapers obscured the human elements of the Dap­

ing story. Their portrayal of the tragedy read like a stage play starring only 

official actors. But readers who mrned to Beijing Youth Daily, a newspaper 

Cbi1t11's Emergi11g Public Spbere 49 



FIGURE 2.4. 

of page. 

People's Daily, 22 October 2004. Daping Mine story at top right 

Changirtg lv1edia , Changing China 

• • • • • • • • • • • • CDP • • • • 14.2% .. . ...,, ............... .. 
~-- ... - .. _....,. .. ~ .... ...... -... ·-...-..... -,.. - ..... ,.,. ___ .., _ 

::::-:::.:::;.:.::: ::-::·:7:::·.::: -":::.::.:-~-:- *' ':::!-~_ ...... ··-··-··· ......... __ .... -.. --~ -.... ____ ... __ .._ -- ... ··---... ·· ~-

:'.=:.:-:::~= ::::=~~~ :;::::~::.::: ::::-:.::~=~.: ... .... --··-------- ·--, _,.._,,,,_ ... _ -~-_.., ... _ ................ _ -~--,... ... .. ~ ............. ., ----............. .... ~ .,., 
- -··--~·-- ........... .. -- --- ··---- - -··- - ·--.... ____ ~ 

......... -. .... .-....... .. __ ,..,._ ...... .. . 

.P. • 

i: . ,. • 
I· • ... • «. • :. • 
i: • • 

• • 

...-... -..... ... ~~~-- .. ....... .. 
::!~~.::-.:::.:..:::::::: ..... -::.: ... ..... -......... ............. _, ........ ... •••••••••••••••••••••••••••••••••• ... -..... -... ~--- ........ 
...... .::::.: .. :-:::.::;.:.!-:.::·: 
~.,...._ ....... ····---.. ... .. .. .. _ -··-·---· .................. _ .. _.,,..,., ___ ..... ............. _ .. ••• • •••·•• •·•• • • •••••· ••••••"IO·lll" •••••u•••••••, 

.. ............ ....... ............... .. ----................. .......... ......... ------------... -.... _ ---..··- ...... ~ ~ .......... -·-- .,_.., - -~ .. -· ......... ___ --....... ... .. .,... ... ........ ... ..... . .. ... ........ ...... ~ ... ---
..~-. --. ,,,.,.._w .. - --........ .. ,.. .. ,.. ••w-
"--"-~ ......... __ ,. __ " ___ .,. , ............ , ,..... ................... -.. .. ---. ... .... .. ___ ., ____ ' _.., __ 

.~ .. _,..-................... ...... ---.. ..... .. -... -~--.. ., -----.. _ ..... -.................................... ... .. 
__ ........ ------- -----~--- -- ... -..._ ..... ________ --- ,. ___ ---·----~- .. ......... .. __ __ '" .. '' -....... ...__ ____ ............. ,, ___ .. _ -·--------- ----"" ... .. ""'" • "" .... ..... ....... _ ........ .. -· ... ____ - -------------- ----~...._ __ ··---..... -........... ----...... ................ _., ------~-·-~ .... ~ .... -·-----..... ----- ... -----... -- .. .. ........ , __ -----""' ..... __ ...._ ..... _ ... _,.. .. __ ~.., -.. -.. - .. ~---... -......... _ ------.------........ ...-.- ........... ... _ ...... ........... - .... -.. --..--~· 

• • -- .. -... -.. _ --·----·-..... .. ..... - .. ... ~·- ----- ........ _ ----- ........ ______ ,_ 
• • ---. -·----.... - .. ...----.---____ ,.__ ., ____ _ 

• • 
_ _, _.., ____ _ _ u _ _ _ _ __ ,. 

... .. .. ...._ .. , .... __ ... .,_ __ , _ .... _ •••••••••••••••••••••••••••••• ...................... .. _ .. ___ .__ 
• • . .... _.., __ ,._,. ~- -·-- ....... ... ... .. _ .. _ .- -···-.. ~-- .. ... -.. ... ........................ .. ~ ............. .. 
• • 
• • 

........ ..... _ .. _ .... __ ., __ _ .. --............................. _.._. 
.. ..... ......... -............ ,. _.., ____ --...... .. ..... .. _ ....... .... .... -........... _ ... .. .... .. ,._ ... oli ·· ·--......... ... ·-· ... ---... _ _ ...... _ .. .. _.,._ - .. ~- .. .. .,.,;.,_.__ .................. _ .. " 

.. ... .......,.,._._.,_ n .... _ .. -, ... n ... .... __ __ .,. ., .. ..... ... - .. .. .... .... .. ........ .... . ............ . ... ... ..., 

::::::~:.:::~-;:: :::::;.~_:-:::~!'! :::~~·:.::::.:::: :~~·:-.. -::--.::.::-.. :.- ::::: .::: :::::~:: 
-.... ..,_ ,. ____ ,.. ............... .... 
~· ' .. .................. .... - , .. -.. .. 
_,. ....... _ .. -...... ....... -.. ... _ ..... _ 

• • ---..-.. -~-.. ·. ··---~- .. .. .............. ... .. .... _._...._ __ _ 

• • - _.._ ________ ,_..,..._ 

·------ -~-
.. 

0 ... ...... ............ ........ ... .. .. . ,g •• , 

FIGURE 2.5. Henan Daily, 22 October 2oo4. 

published by the Beijing chapter of the Communist Youth League and fur­

ther toward the commercial end of the spectrum, found a very different 

account. This time the news about the Politburo meeting was crowded out, 

placed vertically along the left margin of the front page. A large photo 

directly in the center of the page showed rescue workers on the scene walk­

ing in single file, their faces blackened with soot. The headline was promi­

nent: "Major Gas Explosion Occurs at Daping Mine."29 Smaller subheads 

below announced the statement from HuJintao and WenJiabao and gave the 

most current numbers for dead and wounded, the same given in Henan Daily. 

The official news was still present, but the focus of the story pointed more 

directly to the human dimension of the explosion and its aftermath. It also 

avoided the word "accident" in the headline, which deflected responsibility 
from officials. 

The most striking differences in coverage were revealed by newspapers 

such as Southem Metropolis Daily and the Beijing News, which are both lead­

ing tabloids and further along the commercial spectrum than Beijing Youth 

Chinas Emerging Public Sphere 51 



FIGURE 2.6. Bei.fing Youth Daily, 22 October 2004. 

.\2 Cbrmgi11g lvledia, Cbtmging Cbimt 

Daily. On 22 October 2004, the front page of Southern Metropolis Daily was 

dominated by a large photograph of two rescue workers in Daping remov­

ing a victim in a body bag. The picture conveys the tragedy of Daping and 

shows readers a more personal aspect of rescue work. The headline, in a 

white font against a black background, is unmistakable: "Major Mine 

Disaster in Henan: 62 Dead 86 Missing."30 The use of "disaster" rather than 

"accident," while it may seem a trifle to those in freer media environments, 

is a purposen.fi choice, guiding readers away from the focus on government 

action and leaving open the possibility of government responsibility for 

the losses. Furthermore, the Daping story did not have to share space with 

a story about the CCP's "advanced education program" for cadres. 

Southern Metropolis Daily also provided a whole series of supplemen­

tary news reports, including vivid accounts from survivors at an on-site 

dormitory. 

"So many years and I've never come across anything as tragic as this," 

says 43-year-old ZhangJuyou. Hunan Province native Gao Wusong, 

who works in the same crew as ZhangJuyou, says he was even luckier 

because he felt uncomfortable that day and only worked until 9 

before getting off "I'd just eaten a little something in the dormitory 

when I heard a huge boom that shook the building."31 

At the Beijing News, a commercial daily in the nation's capital, the focus was 

similarly on the relatives of disaster victims. The front-page headline read: 

"62 Die in Major Henan Mining Disaster." The photograph dominating the 

page was a close-up of a wallet-sized picture of a disaster victim resting in 

rhe palm of a relative's hand. 

In provinces outside Henan, the differences in coverage between party and 

commercial newspapers were similarly conspicuous. Much like PeiJjJ!e's Daily, 

the official Sichuan Daily emphasized the actions of party leaders and referred 

ro the disaster at Daping as an "accident."32 In contrast, Chengdu Commercial 

Daily, a tabloid in the capital of Sichuan Province, localized its coverage, mak­

ing it relevant to readers in Sichuan: "Some miners told our reporter there 

were Sichuanese among the dead and that their families had already been noti­

fied by the mine. Owing to the long journey, the relatives had not yet arrived . 

. -\s to specifically how many Sichuanese miners there were, they could not say 

clearly, and the mine does not yet have specific numbers."33 

The disparities between party and commercial coverage in such situa­

tions is evident to Chinese readers. After Typhoon Saomai slammed into 

Cbina"s Emerging Public Spbere 53 



54 

··~ : ;;.. . ...;~;;;;:;;;v ~:~---u·;;;~16~;~.t"""J87iiii57i0755JSM>im"",.,_. "755)33-:'_~::~~--"~~~~~:~~-~ -~~ 

$B±....._, ·--~BI .... , 
M:-l· a•••u·.•~Ae.Uel""tl . : .. 

; !ll~lli)WJll . 
. m~§~lffi 

1 - - .;.~~:.J z.::LtJ t iJ'JI'f- tlJ.iU!;f.: ·V£ /j iff. , 
-,~ , 7(Ul~) Ji i\ .~!tftl~· ~f.{;i f".!J t·: 

. ...,..,.li!II!Oi) 

m~m:f.~ 
.Jt41flmA:f. 

'H 1.2.1'. · li f.~;··~ i~. ;:; ~+{;: f• •.: :,I'Y. { ( 'l iJ 

;l.f~ - ·:.'.f.f'tif~ · j ~~··P,ti1f fr1t~ 1./-r. f. 
. il<IWU.il!ll 

jfltdf!Jit~~ 

•m£IJ::P~* 
. ~ ~:~ fi~ .'j i}j :!:J~ ii'iJ:i\ )~' :··· 'fj {< :1·, 

: '\1j 11!1';J~i,'> f~'!:Hi'&rFJ~ ., .. ~ 
..... .w~=··;f'"""' 

~>Jiitn'<"All 
lli!t•:.-41 llt W%!1( 
ot>I.!JttJUiftf;Ii ')tiJJI 

: X t.~1Kt~~ 

.!Ji Ill 
••tn'•7t 

..... ..... .. ,.. . .. . .... ·-· ... ..... .. . 
.c -· t. ••• •••• • .... . . ·~ .............. .. . ,. '..... .. .. .. .... 
" .. .... .... . ... ..~ .. , .............. .. 

W : ?j ·· riiw*eu·-··ttHw 

FIGURE 2.]. Southern Metropolis Dai~y, 22 October 2004-

Changi>Jg Media, Cbrmgi11g Cbina 

rhe coast of Fujian Province on 10 August 2oo6, media outside the province 

reported higher numbers of dead and injured than did local party media. A 

war of words soon ensued between Fujian's top leader, Party Secretary Lu 

Zhangong, and outside media. "Some media, including reporters from out­

side the Province, wrote many false reports based on hearsay, and the news 

was stirred up on the web," Lu was quoted as saying in the official Fu;i{m 

Daily on 19 August. "I worry," he continued, "about whether the cadres of 

Ningde [an '"area heavily affected by the storm] will make it through faced 

with social pressures like this, whether they can continue without interfer­

ence and do what we need to do in serving the people." Lu's remarks were 

criticized by commercial media and even by reporters for China's official 

Xinhua News Agency.
14 

A reader's letter printed in Southern Metropolis Daily 

on 22 August remarked that looking "only at one kind of report from major 

local media in Zhejiang and Fujian, you would certainly think that those 
now suffering most [from Saomai] are the cadres."35 

The bottom line is that party media are becoming increasingly irrele­

vant to the average Chinese reader, with direct implications for the CCP's 

ability to "guide" opinion. In the wo6 Report on Development of China's Media 

Industry, Tsinghua University Professor Li Xiguang argued that the failure 

ro reform "mainstream" newspapers in China, by which he meant party 

newspapers, would mean "a serious disjoint between the party and govern­
ment agenda and the public agenda." 

Since 2oo7, the CCP leadership has driven a shift in news and propa­

ganda policy that may be seen as a response to these new challenges facing 

rhe official agenda-setting process in China. In January 2oo7, as the govern­

ment publicised a new Internet-cleansing campaign under the auspices of a 

drive against indecent content, President Hu Jintao said during a session of 

rhe Politburo that the party should pursue not just a policy of "managing" 

rhe Internet but also a way of seeking to actively "use" it. As though to 

illustrate the policy itself, the official news release carrying President Hu's 

statement was pinned to the top of the news sections at all major privately 

owned Internet portals-several of them listed on the U.S. Nasdaq 
exchange-for nearly a full week. 36 

This more active approach to news and propaganda policy was launched 

more formally in June 20o8, when President Hu Jintao paid a visit to the 

official People's Daily newspaper and to People's Daily Online and delivered the 

first major media-related speech of his tenure as leader. Hu talked about 

the need for state media in China to "actively set the agenda" for major 

Cbina 's Emergi11g Public ::.phere 55 



breaking stories, and he talked about Internet media and the new genera-
d " " h tion of commercial metro newspapers as propagan a resources t at 

needed to be better utilized by the party.37 This policy change, though in 

development for several years, was in many ways a response to the interna­

tional image crisis China suffered as a result of unrest in Tibet in March 

200
8 which was a watershed moment for the CCP on the rethinking of news 
' and propaganda. In the CCP's post-game analysis, Tibet was regarded as a 

failure of media policy. By resorting to traditional censorship tactics, shut­

ting off access to the region, and dragging its feet in releasing an official 

version of facts and events, the CCP created an information vacuum that 

international media nevertheless occupied aggressively. The agenda, there-

fore, had been yielded to others.
38 

The shift in the CCP's approach to agenda setting can also be glimpsed 

in the rapid rise of a new media buzzword, "public opinion channeling," 

which has augm ented and seemingly overtaken the · Jiang Zemin-era 

term "guidance of public opinion." Essentially, Hu Jintao has moved 

away from a sheer emphasis on classic controls-banning content, shut­

ting down media, shutting up reports-to a combination approach that 

involves pushing the CCP's message out more actively through commer­

cial media and Internet as well as official media. This shift, which jour­

nalists in China have referred to as "grabbing the megaphone," or qiang 

ta ba, can be seen as a direct response on the part of the leadership to 

changes in the nature of agenda setting, both domestically and interna­

tionally, as a result of media commercialization and the rapid develop­

ment of new communications technologies. At the China Media Project, 

we have coined the term Control 2.0 to refer to a whole range of more 

active news and propaganda policies that have been pushed under Hu 

Jintao's leadership.39 

Despite attempts to close the gap, the "disjoint between the party and 

government agenda and the public agenda" Tsinghua University Professor 

Li Xiguang spoke about still exists.+D The CCP's censorship mechanisms 

allow officials to shut out or contain certain news events, and "channeling" 

enables them to disseminate through commercial media and the Internet 

what the CCP likes to call "authoritative" information and agendas. But 

there are limits to what these mechanisms can accomplish in China's 

increasingly diverse and market-oriented media environment, and journal­

ists continually seek to push open new spaces, both professionally and 

commercially. 

56 Chattgit~g Media, Changi11g China 

PROFESSIONALISM IN THE ERA OF TRANSITION 

In Ch~nese academic circles and the media industry, the concept of profes­

sumahsm, or zhuarrye zhuyi, has taken on greater importance in recent 

ycarS.41 While there is often little agreement about what professionalism 

entails, a number of trends point to the emergence of a professional journal­

ism community. A sense of social mission among Chinese journalists has 

l~merged as party news ideology has faded. As early as the Tiananmen 

crisis, journalists joined the protests and reported on them freely for several 

days in May before the crackdown. Media consumers are also a factor with 

newer concepts like "serving the consumer" tied closely to the journ,alist's 

sense of purpose.~2 

CCP leaders have moved to co-opt the notion of journalistic profession­

alism since it came into use in the 199os, redefining it as responsibility to the 

party and society.43 The creation of a national Journalist Day (8 November) 

1n woo was meant to recognize journalism as a profession of relevance to 

society-following holidays for the nursing and teaching professions.44 But 

when China's propaganda chief and other officials honored journalists with 

speeches on the inaugural Journalist Day, the theme was respect for the 

CCP's news workers.~5 The theme did not resonate with journalists. Southern 

Weekend wrote in a special issue that the social function of the media was to 

:·show care for the weak, to give strength to the powerless," and that journal­

ISts should express their "social conscience" by revealing the truth to the 

pcople.46 

The roots of this sense of journalistic miss ion in fact go back beyond the 

present era to what Zhang Yuren has called the origins of "liberal press 
I " . Ch. 47 h t 1eory m ma. Z ang traces Western journalistic ideologies in China 

~~~IC~ to t~e late ~ng Dynasty and independent newspapers like Wang 
I uo s Umversal Ctrculattng Herald, launched in Hong Kong in 1874.4s The 

CCP's press system, while in part incorporating the "enlightenment tradi­

tio~ ," t~ansformed the relationship between the state and the press, co­

~>pttn.g md~pendent intellectual elements in journalism.49 Tracing lineages 

111 thts enlightenment tradition is a fuzzy process, but generally included 

nre such Mao-era press figures as Deng Tuo, the first editor in chief of Peo­

ple's Daily, and Liu Binyan, China's most celebrated reporter.50 

This tradition, voiced in Southern Weekends Journalist Day dissent of 

November 20oo, was also at work in one of China's biggest press freedom 

stories of 20o6, the CCP's shutdown of the Freezing Point supplement to 

Chitw 's Emergitlg Public Sphere 57 



China Youth Daily, the official publication of the China Youth League. China 

Youth Daily had become a lively and highly profitable commercial newsp~­

per with national circulation, and Freezing Point was home to some of Ch.I­

na's most outspoken journalism for roughly a decade. It was shut down m 

January 20o6 after receiving repeated criticisms from propaganda o~cia!S.51 

The shutdown was followed by a wave of criticism not only from Interna­

tional media but from the journalism and academic communities within 

China. On 2 February, thirteen officials, including former bosses for some of 

China's most influential media, circulated an open letter speaking out 

against the shutdown of Freezing Point.52 The letter was dir~cted at the 

country's top leaders but also circulated on an overseas Web Site. It called 

for more freedom of speech and advised leaders to "demolish every method 

of news censorship."53 The signers of the open letter personified China's 

enlightenment tradition as well as the political reform tradition of the 198os, 

during which time such officials as former premier and CCP General 

Secretary Zhao Ziyang and former CCP General Secretary Hu Yaobang 

had been strong proponents of press freedom. 

In mid-February, it was announced that Freezing Point would be allowed 

to relaunch without its editors, Li Datong and Lu Yuegang. Li Datong has 

stated many times since that an outcry from the journalist community, 

academics, and more liberal officials prompted China's top leaders to step 

in and interdict the order from the Propaganda Department. The response 

from the journalist community in China, Li said, underscored deep-seated 

resentments about China's propaganda regime and a growing resistance to 

the docile role defined for journalists by the CCP.54 

The Freezing Point episode is, on the one hand, a case of CCP leaders 

employing strong-arm tactics to control the media and the maneuverings of 

the Propaganda Department and leftist elements within. 55 On the oth~r 

hand it underlines the limitations of such tactics in China's era of transi­

tion. ~riticism of the government's action presents leaders with a dilemma. 

As Minxin Pei observed, HuJintao might have chosen to take action against 

those coming to Freezing Points defense, but would have risked looking 

"politically clumsy." Leniency, by contrast, might have further emboldened 

media that were already chomping at the bit.56 The end result was a calcu­

lated compromise. 

The Freezing Point case is only one, albeit dramatic, example of how 

journalists in China are resisting the actions of the propaganda regime ~nd 

the CCP's monopolization of the truth. Similar actions are happenmg 

58 Changing Media, Changi11g China 

rehrularly, on a smaller scale, throughout the media. One Chinese editor 

says the relationship between the propaganda regime and the media "looks 

increasingly like a game of cat and mouse."57 Given China's political cli­

mate, she says, it is naive for journalists to suppose they can slip through 

the bonds of state control, reporting hard news simply by improving the 

level of their professional techniques. Still, journalists are finding ways to 

rake stories in their own directions and push the bounds of censorship. 

Commfrcialization and new media alone cannot provide the impetus 

for working around the limitations imposed by China's media control 

regime, or for promoting concepts like the public's right to know. However, 

in the hands of professionals with a bold vision of what role the media 

should play in China, they are potentially powerful tools for changing the 

nature of agenda setting in China. This trend becomes even clearer when 

we look at recent changes brought on by the growth of the Internet in the 

country, which brings the reader-or rather media consumer-more 
directly into the picture. 

A READ /WRITE CULTURE EMERGES IN CHINA 

A substantial body of research and speculation in recent years has explored 

the impact of new media on the profession of journalism globally. Much of 

this discussion has centered on the role of technology and the Internet as 

democratizing forces, giving everyone with a computer (or mobile phone or 

device) access an opportunity to participate directly in public affairs. 58 Jour­

nalist and new media expert Dan Gillmor says that while traditional media 

have, for the last century and a half, been either "one-to-many" (books, 

newspapers, radio, and TV) or "one-to-one" (letters, telegraph, and tele­

phone), the Internet is transforming how we communicate. 59 Gil!mor writes: 

"The Internet, for the first time, gives us many-to-many and few-to-few 

communications. This has vast implications for the former audience and for 

the producers of news because the differences between the two are becom­
ing harder to distinguish."60 

China's paradox of control in change is apparent in the development of 

Internet-based new media. China has plowed substantial investment into 

the development of its Internet infrastructure, and consequently the coun­

try's online population has boomed. By the end of 2oo8, 35.2 percent of the 

online public said they had their own Weblogs or personal Web sites that 

Chitta's Emerging Public Sphere 59 



they regularly update, a level of response indicating that users are doing 

more than just reading.6 1 At the same time, China's government has made 

ambitious attempts to manage the Web, even building controls into the Web 
Ch. ' "G F' 11 "62 

infrastrucmre itself, what has been called mas reat uewa · 
The apparent contradiction between the promise of the Chinese Inter-

net and persisting controls has sometimes thrown observer~ for ~ loop. 

Alarming accounts of tightening censorship are joined by seemmgly mcom­

mensurate stories about how the Internet is changing the country or erod­

ingCCP control. In "Death by a Thousand Blogs," New York Timescolumn~st 
Nicholas Kristof argued that Chinese leaders are "digging the Communist 

Party's grave, by giving the Chinese people broadband."
63 

•.. 

While simplistic assumptions about the revolutionary or destab1hzmg 

role of the Internet do not hold, there is little question that the Web is a 

force of change in China. Hu Yong, a mainland Chinese expert on new 

media and author of The Internet Is King, argues that though the Internet has 

had an impact on expression in China, these changes cannot be understood 

purely through the prism of Western democratic desires: 

1 do not deny that the Chinese government places strict controls on 

the Internet . ... Nevertheless, Internet control in China and the flow 

of information present a picmre far more nuanced than that 

criticized by Western media. Internet activists outside China see the 

Internet as equal to democracy. When China's Internet is unable to 

realize the democratic results they envision, these activists feel 

angry and cannot understand. All they can see are the negative 

factors of the Chinese Internet, and it becomes easy to overlook the 

ways in which the Internet has significantly expanded space for free 

expression.M 

In the above passage, Hu Yong is critical of both Internet idealists and 

pessimists for failing to recognize the complexities of Ch~na's m.ed~a 
environment. The media in China no longer compose a monolithic 

bloc," he says. Chinese society has stratified and diversified. Moreover, 

commercialization has moved to accommodate the demands of increas­

ingly heterogeneous media consumers. The Internet allows th~se con­

sumers to become producers of content and participate directly m a new 

kind of public discourse through tools like Weblogs, bulletin bo~rds, and 

online forums-what Gillmor refers to as the "read j write promise of the 

Web."65 Hu Yong's glass-half-full argument is that participatory forms of 

6o Cbtmgilzg Media, Changing Chi1ta 

new media are a "testing ground for public opinion" and a "sign of the 

development of a civil society in China .... More groups and individuals 

can participate in the process of handling social affairs, and ultimately 

policy decisions will be more fair." 

The implications of the Internet for the continued exercise of control 

nnd a~enda setting have not gone unnoticed by Chinese leaders. A 2005 

srudy m the official News Line urged that "actively pursuing the patterns of 

Internet difsemination, finding efficient means of guiding online com­

mentary, and promoting the emergence and broad dissemination of cor­

rccr online opinion are necessary for Internet media to seize the high 

lo('round in the manufacmring of opinion."66 The document shows China's 

propaganda regime trying to come to terms with the new challenges posed 

hy a read/ write culture. In January 20o6, Guangming Daily, a party newspa­

per published by the Central Propaganda Department, published a short 

llnalysis concluding that Internet media were impacting agendas on major 

news issues: "Internet media can not only amplify the play and influence 

of major news but can weaken the influence of party media in setting the 

agenda."67 

At the root of these changes is the decentralization of communications 

which allows Internet users to "choose their own agendas."6H As with medi~ 
co~mercialization generally, readers, as consumers of news products, 

dcode what news to read and which links to follow. They respond to news, 

post their own comments, and answer the comments of others via either the 

news sites themselves, bulletin board sites, or personal Weblogs. Participa­

tion of this kind generates an unprecedented degree of interaction not only 

nrnong Internet users but also between the Internet and traditional media. 

As one scholar, writing in a provincial-level party journal, put it: "The 

Internet is open to anyone .. . and every Internet user can freely choose. 

They can also express themselves, issuing corrections or dissensions. The 

trend of agenda-setting toward the personal and the individual is clear. The 

receiver's role in the process of agenda-setting is now greater than it has 

ever been."69 

. Ne~s now routinely bubbles up through the Web and makes its way 

Into pnnt and broadcast media, a process Beijing Youth Daily has referred to 

11s "comment posting culture."70 In some cases, stories generated from 

Internet postings reemerge on major Web portals in China, where they 

(lt'llCrate more discussion and commentary. In other cases, stories in the 

print media, including local newspapers, reach broader national audiences 

Cbi•ta's Emerging Public Spbere 61 



via Web portals and chat rooms, where they prompt both further postings 

and further reporting from traditional media, and so on. 

For example, on 19 August 20o6, a student from one of China's elite 

educational institutions, Tsinghua University, posted on the school's bul­

letin board site digital snapshots he had taken of parents of incoming 

freshmen sleeping on the school's athletic field and in doorways because 

they had been unable to find, or could not afford, local hotel rooms. Two 

days later the story appeared in one of the city's leading commercial news­

papers, the Bezji"ng News. 71 It then became the focal point of fierce discus­

sion on a number of issues, from whether the school or the parents were 

responsible for paying for accommodations, to whether education fee 

reforms were needed nationwide. Between 2.1 August and 13 September 

close to sixty news reports and editorials on the topic appeared in scores 

of media nationwide. 

COMMERCIALIZATION, PROFESSIONALISM, 
AND THE INTERNET SET THE AGENDA 

One of the earliest and best examples of the Internet, media commercial­

ization, and professionalism interacting to set the agenda for public dis­

course is the government's response to the outpouring of public rage in 2.003 

that followed the news of the beating death in a police detention and repa­

triation center of Sun Zhigang, a young college graduate who had moved to 

Guangdong to find work. 
The detention and repatriation system under which Sun Zhigang was 

detained had been in force since May 1982.. Its purpose was to assist cities in 

managing the migration of peasants from the countryside. The fear was that 

uncontrolled migration would impact public safety in the cities and strain 

their resources. The detention and repatriation system required all migrants 

to register and purchase temporary residency cards. Police could ask to see 

identification and essentially detain migrants who were not carrying or had 

not yet obtained their temporary residency cards. These migrants were 

packed off to local repatriation centers where they were either bailed out by 

family members or shipped back to their native towns or provinces. 

Beginning with a 2.5 April 2.003 report in Southern Metropolis Daily, Sun 

Zhigang's story became national news.n The original news story by reporter 

Chen Feng was posted the same day on major Web portals, taking the story 

6 2. Changi•tg Media, Chattgiug Chitta 

lntn homes and offices across the country. While the story originated in the 

print media, the Internet was crucial to disseminating these reports and 

prompting further discussion. 

Sun Zhigang had been in Guangzhou just twenty days, according to 

Chen's report. Having previously worked as a professional designer in 

Shl·nzhen, he had been hired by a clothing company in Guangzhou. Chen 

Fcng's report explored the reasons behind Sun's detention and death rais-
r l 

tng doubts about police files on the case: "How is it that in the documents 

~i grH.'d by Sun Zhigang [while he was in police detention] he was listed as 

'having no means of support'? This is a question not yet answered, and 

l>i n:ctor Xie of the Civil Affairs Bureau is also puzzled by this: 'As a univer­

~itv student, he would have had a high intelligence quotient, so why would 
he say he had no job?"'73 

In the days that followed the Southem Metropolis Daily report and its 

t'nthusiastic reception on the Web, commercial newspapers across 

China reran the story, including China Youth Daily, China Ecottomic Times, 

Southern Weekend, Yangcheng Evening News, Huashang Daily, and Chutian 

.\ll"fropolis Daily.74 Party newspapers initially avoided the story altogether. 

In the days immediately following Chen Feng's report, the focus remained 

•>11 the Sun Zhigang case itself. People wanted to know who was respon­

~ihlc for Sun Zhigang's death and how justice could be attained. In sub­

wquent weeks, though, the debate turned to institutional ramifications, 

ll ;lrnely how to ensure that the situation did not reoccur. 

.\s the local news story of Sun Zhigang's death expanded into a national 

1khate on overarching questions of social policy in China, the media fea­

rured the views of independent experts. On I.S" May 2oo3, Southern Weekend 

mn an editorial by Deng Zibin, a legal scholar with the Chinese Academy 

n( Social Sciences, called, "We Must Not Have a Second Sun Zhigang."75 

Rei;Jting the Sun Zhigang case to the months-long cover-up of the outbreak 

nf severe acute respiratory syndrome (SARS), Deng Zinbin said: "The 

spread of diseases of the natural world terrifies us. But the injuries done by 

social diseases not only terrifY us but also anger us. The latter, because it 

happens through choice, is the most odious of injuries." 

lvluch like the disaster reports from commercial media, Deng Zibin's 

~·dirorial emphasized the value of individual human beings: 

"Thoroughly investigating (the case] and dealing severely with the 

killers" ... represents the feelings of the vast majority of people. But 

China's Emerging Public Sphere 63 



a further wish of the people, we can guess, is making sure cases 

like Sun Zhigang's do not happen again. This comes down to the 

fundamental rights and interests of the people, and these rights and 

benefits are in "taking the value of people as the base and freedom as 

the core and transferring this into political principles and structural 

principles." 

The public furor moved from appeals for justice for Sun Zhigang's killers to 

demands for institutional change so that the lives of other Chinese would be 

valued and protected. 

Like the SARS epidemic, the Sun Zhigang case highlighted the growing 

role of both commercialization and professionalism in the Chinese media. 

Chen Yizhong, the editor at Southern MetriJjlolis Dairy, kept abreast of the 

story as it developed and told his reporters to finish before propaganda offi­

cials could catch wind of it, and to check their facts scrupulously.16 Other 

commercial media followed up on the story, adding viewpoints from a broad 

cross-section of experts and academics. 

Nevertheless, it was the Internet that allowed the real-time interaction 

between media, experts, and ordinary members of society. The Southern 

Metropolis Dairy was not the first domestic media outlet to raise questions 

about China's detention and repatriation system. A September zooo arti­

cle in Legal Dairy had pointed out numerous problems in the detention 

process and said the system had already "lost its legal foundation." 77 

Another Southern Metropolis Dairy report in October 2oor had told the story 

of a young woman taken into detention and later released to a stranger 

who extorted money from her relatives. 78 These stories had not brought 

the country any closer to reforming the system because they had reached 

only limited audiences. The number of Internet users had tripled in the 

two years between the two Southern Weekmd stories. Thus, when news 

reports on the Sun Zhigang case were replayed on major Web portals in 

China, they reached a wider audience than the commercial newspapers 

with metropolitan circulations. The Southern Weekmd editorial even 

appeared on sites such as people.com.cn, which is run by the central 

mouthpiece People's Dairy. 79 

Right on the heels of Deng Zibin's editorial, news came that three bold 

law students from Peking University had appealed directly to China's 

National People's Congress (NPC), its national legislature, for repeal of the 

country's law on detention and repatriation. On r4 May, the students, Xu · 

64 Changing Media, Chmtgi11g Chi11a 

Zhiyong, Yu Jiang, and Teng Biao delivered th . fc . . 
to the NPC so X Zh' h ' elf ormal opuuon on the law 

· u qong ad learned ab h S . 
Peking University's bulletin board site. out t e, un Zhrgang case through 

. Communicating through the Internet and by phone X Zh. 
.Jiang, and Teng Biao strategized about how to b . ~ {;u ryong, Yu 
opinion around to the question of fc . h nng t _e ocus of public 
first ex I . . . re ormrng t e detentron system. The 

, p or;d a possrble CIVIl case on the behalf of Ch. h y 
detained but later settled h 'd . rnese w o had been 

' on t e r ea rarsed b y J' 
under China's constitutio th ' . y u rang, that as citizens 

' n ey were ennt!ed to sub · c . . 
rhe NPC s' y J' k . mn a JOrmal oprnwn to 

. u rang wor ed Out d fi f h . . 
Ten . . a ra t o t e opmwn and e-mailed it to 

g Brao, who sent hrs version to Xu Zhi on . 
tlnd emailed these back to Teng s·. h ~ g. ~u made hrs own changes 

. rao, w o 1axed It to a Je J k' 
n11rree within the NPC. ga wor mg com-

News of the action by the three law students s rea . 
domestic newspapers and Wi b . fi . . . P d qurckly through 

e snes a ter an rmnal · Ch. 
/)airy on r6 May sz Th report In rna Youth 

. e next step came as five I I . . 
Weifang of Pek ' U . . ega experts, rncludrng He 
dcnts.sJ They ad r~g d ~rveSrsny,_ supported the efforts of the law stu-
. vrse t e tandll1g Committee of th NPC 
Investigation into the law' . . . e to launch an 

s consnrunonalrry s• Th h J 
ride of media coverage continued with Su ~h. roug une 2oo3, the 
system becoming the foe f ·d n rgang and the detention 
!lese societ On r us o wr espread debate in all corners of Chi-
, . y. 9 June, Southern Weekend ran another d ' . " 
IZJng Justice Even If the Sky F II " Th e nona!, Real-
l , . a s. e author a profe Ch' 
JnJversity of Political sc· d L ., ssor at rna 

Ience an aw: w t "I b I' 
what inconvenience the repeal of th' ' roe, e reve that no matter 

IS system causes the · · 
must be upheld Th . h ' consntutron 

. e atmosp ere of freedom cannot b II 
detention system!"H5 e po uted by the 

. The next day, the professor's wish came true . . 
J~ahao signed State Council Order 381 abolish . . hChmese ~remier Wen 
rriation system A h S . ' 111g t e detennon and repa-

. s t e tate Councrl moved to re eal th d . 
fern propaganda ffi · 1 . P e etennon sys-

' o era s were meenng behind I d . 
media they felt had b I b . c ose doors to srlence 

een over y old m reporting h S . 
lind the SARS ·d · h . on t e un Zhrgang case 

epr emrc t at spnng.s6 Even as th d' 
nucial role in a · . ' e me ra celebrated their 
. n rmportant pohcy achievement m h . 

f!Ons were censured includ· C . .. . ' ore t an ten pubhca-
' mg alJzng magazrne L ifi kl l(cneral affairs · d . ' 1 ewee ry, an outspoken 

. magazme, an Chzna Economic Times . 
hy rhe State Council's Dev 1 R ' a newspaper pubhshed 

e opment esearch Cente s7 p bl . 
ltuthorities would harry S th M . . r. ro ems with the 

ou ern etropolzs Dazi:Y throughout the coming 

China's Emerging Public Sphere 6s 



year, culminating in the arrest of its editor, Chen Yizhong, and two col..: 

leagues in March 2004-88 

Nevertheless, the Sun Zhigang case dramatically demonstrates how the 

Internet can combine with commercialized media to drive the CCP's 

agenda and spark a rapid response from national leaders. 

The power of the new media and China's emerging read / write culture 

was again showcased in 2007, when residents of the southern city of Xi amen 

opposed the building of a new chemical plant in the dense urban area. This 

time, technology provided more than just a broader platform for dissemina­

tion and discussion of professional news stories-it offered a means of cir­

cumventing control efforts once propaganda authorities decided to censor 

the story. 

In February 2004, the municipal government of Xiamen approved 

the so-called Xiamen PX project, a large-scale chemical factory being 

built by Taiwanese businessman Chen Yu-hao, and in July 2005 an envi­

ronmental impact assessment report was prepared. However, Xiamen 

residents were never consulted in this process.89 The controversy began 

in November wo6 when Zhao Yufen, a local chemistry professor from 

Xi amen University and a delegate to the official advisory body, the 

Chinese People 's Political Consultative Conference (CPPCC), wrote a 

letter to the city's top leader, CCP Secretary He Lifeng, expressing his 

concerns about the project.90 The three-hundred-acre facility, located 

in a largely residential area across a narrow channel from downtown 

Xiamen, was gearing up to produce paraxylene (PX), a toxic chemical 

used as an industrial solvent.9 1 

Xiamen officials were determined to go ahead with the project and 

Professor Zhao was urged to keep quiet. Instead, he wrote a letter to the two 

top leaders in Fuji an Province, CCP Secretary Lu Zhangong and Governor 

Huang Xiaojing. The result was a 6 January 2007 meeting between top 

Xiamen officials and several academics, including Professor Zhao, who had 

concerns about the project.92 Officials present, including He Lifeng, paid no 

heed to the experts' warning, emphasizing instead the importance of the 

project to the local economy. 

In March 2oo7 Professor Zhao instigated the drafting of a petition 

against the project on the grounds that it posed a health danger to Xi amen 

residents.93 The petition received signatures from delegates to the 

annual session of the CPPCC in March and drew some coverage in 

mainland newspapers as well as media in Taiwan and Hong Kong.94 

66 Chm1ging Media, Changi11g China 

On II March, Guangdong's Southem Metropolis Daily became the first 

newspaper to cover Zhao Yufen's petition.95 In a page 5 story that also 

ran on the popular Web portal Sohu.com, the newspaper quoted Pro­

fessor Zhao and more broadly criticized development projects under­

taken by local officials in China without due consideration for the 
. . 96 h 

~ltlzen.s. T e article provided key figures on the Xiamen PX project, 

mclu~mg the number of residents living in the immediate vicinity 

(approximately roo,ooo), and it also reviewed past industrial accidents 

in China. Within a week, three newspapers, the China Chemica/Industry 

News, China Youth Daily, and China Business, ran news features on the 

project that emphasized the issues raised by the CPPCC delegates.97 As 

news of Professor Zhao Yufen's petition made the rounds in national 

commercial newspapers and on the Web, top CCP leaders in Xiamen 

suppressed local coverage of the story. According to a report published 

by China's Oriental Outlook magazine in May 2oo
7
, Xiamen Municipal 

Secretary He Lifeng held an urgent meeting in March at which he 

urged leaders to ignore the criticism and move ahead with the project 
as quickly as possible. 98 

As Xiamen media were prevented from reporting on opposition to the 

PX project, new technologies began showing their strength.99 Xiamen-based 

freelance journalist Zhong Xiaoyong started following the PX story on his 

personal Weblog, written under the penname Lian Yue, in late March. A 

well-known columnist for several leading commercial newspapers, Zhong 

had formerly worked as an editor for Southern Weekend and 21st Century Eco­
nomic Herald 

Zhong first posted about the chemical plant on r8 March wo
7
. The post, 

which bore the suggestive title "Xiamen Commits Suicide," provided infor­

mation on the decline of air quality in Xiamen during 2oo6 that was based 

on official statistics, and then ran in full the Chi11a Business report that was 

published on the same day. 100 Over the next few months, visits to Zhong's 

blog soared as the site became an important source of Xiamen PX-related 

information, particularly in Xiamen itself, where the content was pasted 
across local chat rooms. 1o1 

As he aggregated news stories on his blog, Zhong also wrote a number of 

critical editorials for major commercial newspapers outside his home prov­

ince, including Hunan's Xiaoxiartg Morning Post and Guangdong's Southern 

Metropolis Daily. Zhong's first editorial, "The Public Will Not Be Safe," pub­

lished in the Xiaoxiang Morning Post on 22 March and concurrently on 

Chinas Emergi11g Public Sphere 67 



Zhong's blog, contrasted the safety concerns with the propaganda put out 

by local CCP officials. 102 After a rundown of government documents in 

Fujian Province extolling the project's virtues, Zhong wrote sarcastically: 

Any cheerful city resident, seeing this news and then turning to the 

biblical chapter of Genesis, might suppose God was a bit lazy during 

those six days, that He didn 't work hard enough and th at the world 

He created was still missing something. My, how could Adam and 

Eve have lived happily in the Garden of Eden without a PX project 

of their own? 

After listing the dangers posed by the plant, including figures from the orig­

inal China Bu.rine.rs story, Zhong wondered at how the opposition could be 

pushed aside nonchalantly, so that even a report to the national CPPCC 

brought no real action to protect the residents of Xiamen. "Even if there are 

voices of opposition at the national Chinese People's Political Consultative 

Conference, public safety can be sacrificed," he wrote. "When you think 

about it, how many of these dangerous projects must we have across the 

nation that can not bear public criticism? All of us live in a public space 

marked by public danger." 

Discussion of the Xiamen PX project continued through April and May 

2007 as a handful of reports from such newspapers as Southern Metropolis 

Daily and Information Daily buzzed through cyberspace, augmented in real 

time by comments in chat rooms and on blogs. 103 Residents in Xiamen trans­

mitted text messages in protest of the project on 27 May. The city leadership 

nevertheless persisted in their plans. On 28 May 2007, top municipal officials 

pushed their message about the project's safety through the Xiamen Evening 

News, a commercial paper under the official Xiamen Daily group. 104 T he arti­

cle bore the headline "Haicang PX Project Has Already Been Approved 

According to Nationally Recognized Legal Procedures and Is Under Con-
. " strucnon. 

On the morning of 29 May, the Xiamen government sent out a notice 

ordering all departments to work together to ensure the project went 

ahead smoothly. 105 But as municipal leaders were digging in, public opin­

ion spiraled out of control in cyberspace. By 29 May newspapers outside 

Xiamen were reporting that short text messages of protest had been sent 

among more th an 1 million people in Xiamen as well as mobile subscribers 

in other cities. 106 One of the messages, posted online by a Web user at 

Oeeee.com, read, "PX is paraxylene, a dangerous chemical and highly 

68 Cbauging Media, Chaftgittg Cbina 

cancerous with a high rate of fetal malformation (in the words of Chinese 

Academy of Social Science Professor Zhao Yufen)." The text messages 

i."lll led on Xiamen residents to turn out in force on 1 June to publicly pro­
test the Xiamen PX project. 107 

The turning point came late in the day on 29 May as Xiamen leaders 

mer with top provincial leaders to discuss how to handle the public oppo­

sition.'08 The following day, Xiamen leaders called a press conference and 

announced fhey would "postpone" the project.' 09 But the 30 May press 

conference did not slow the momentum building among Xiamen resi­

dents. C alls for a public show of opposition continued through the Inter­

net and mobile text messages in the final days of May, despite attempts by 

the municipal branch of the Public Security Bureau to block the mobile 

network-based movement and to round up residents who issued calls for 

prorest.
11 0 

One Xi amen res ident, Wu ]ian, was taken into custody by police 

on 29 May after posting a call to "march" in a chat room on the popular 

Shenzhen-based Web portal QQcom. 111 Despite the government's efforts, 

thousands of protesters took to the streets in peaceful protest on 1 and 
2 

june. 112 

Contravening the blanket ban by central propaganda officials on cover­

age of the protests in the domestic media, Xiamen residents used their 

mobile phones to transmit eyewi tness accounts of the demonstrations across 

the country. Wen Yunchao, a Xiamen-based blogger, wrote, "The second 

police defense line has been dispersed. There is pushing and shoving. The 
police wall has broken down." 11 3 

In the wake of the protests, leaders in Xi amen finally set into motion 

a process of public consultation, which culminated in their December 

2oo7 decision to relocate the chemical plant. 114 Peoples Daily lauded the 

new responsiveness of the Xiamen government in a 2o December edito­

rial on page 5, praising it for "turning from a passive to an active posture 

in dealing with public challenges" and "creating new channels for com­

munication" with citizens. 11 5 A few comments from Web users appeared 

on the same page. "As for the future of the Xiamen PX Project," wrote 

one, "I think that aside from considerations of economic benefit, more 

should be done to consider the well-being of the environment and public 
opinion. "116 

In the wake of the Xiamen PX protests, party leaders have fought to 

reclaim agenda-setting power from the new technologies and professional 

journalism. President Hu Jinrao delivered a major media policy speech on 

Cbiua"s Emergi11g Public Spbere 69 

..... 



20 
June 

200
8 that launched the drive for central party media to cover 

breaking news more aggressively in order to shut out the freewheeling 

commercial media. This strategy-Control 2.o, which party leaders call by 

the new buzzword "public opinion channeling"-marks the CCP's attempt 

to forestall the trends we have highlighted in this chapter. 
Yet despite the CCP's efforts, media commercialization, journalistic pro-

fessionalism, and the growth of new media continue to transform the ecol­

ogy of agenda setting in China. For example, in August 2009, news of a mass 

lead poisoning case in Fengxiang, a village in Shaanxi Province, came to 

light after concerned villagers reached a local commercial paper, Sanqirt 

Metropolitan Dai~y. Ten years ago, this story might very well have disap­

peared, escaping the notice of other media and eventually falling victim to 

local propaganda officials. But thanks to distribution by commercial news 

Web sites with much broader reach, the Sanqin Metropolitan Daily story rap­

idly became national news. The gap between party and commercial cover­

age was again decisive. Sanqin Metropolitan Daily is a commercial spin-off of 

the official Shaanxi Daily, which remained silent on the story even as it went 

national. 

CONCLUSION 

Much like the dragons of Lord Ye, the modern Chinese media evoke a deep 

ambivalence among CCP and government officials. The Internet and Web­

based media have combined with commercialization of traditional media 

and a new professionalism among Chinese journalists to heighten pressure 

against the existing news control regime. True, the political impact of these 

trends may not look impressive in the face of prominent cases of CCP con­

trol like the shutdown of Freezing Poi1zt or the jailing of Southern Metropolis 

Daily editor Chen Yizhong. The present generation of Chinese leaders is 

weaker than the paramount leaders of the past: though they still exercise 

some control over the media, this control is challenged on a daily basis by 

professional journalists and online commentators. As former Freezing Point 

editor Li Datong said during a meeting in Hong Kong with top journalists 

from the mainland and Taiwan prior to his supplement's shutdown, he 

believed Chinese media professionals had now entered a "strategizing" 

phase (boyi jieduan) in which they could deal with leaders on their own 

terms. 11 7 "Before it wasn't possible to strategize," said Li. "Now do you think 

70 Chm:ging Media, Changing Chitta 

I can't play a couple of chess moves against government authorities? We 

believe we now have the space [to do this] ." Li further raised two possible 

strategies open to journalists. The first was to use professional techniques to 

publish articles that were outside the official agenda, or that "central party 

papers would never publish." The second, he said, was a strategy of "direct 

confrontation." Freezing Point, as an example of the latter, had resisted an 

official order to run a piece of traditional propaganda in its pages. Li 
() ' r . a tongs flat refusal to bow to propaganda officials shows both the profes-

sional will to oppose the CCP's news agenda and the institutional possibil­

ity, under certain conditions, of resisting party pressure and maintaining 

journalistic autonomy. 

The eventual shutdown of Freezing Point of course underscores the limi­

tations of Li Datong's strategy of confrontation. The more common pattern 

is a calculated testing of boundaries wherein journalists seek to creatively 

orcumvent official bans on reporting. But the more important point is that 

the nature of the game has changed. Chinese media are employing various 

strategies to advance their own agendas, uphold their professional princi­

ples and, of course, gain audiences. Journalists are becoming more skillful at 

setting the agenda for public discourse while striking a balance between 

political survival and their professional ideals. 

Notes 

I. ~igure in "Copyright: The Core Value of the Media Industry," Remnin Wang 
(Peoples Datl.y Online), I9 August 2oo4, http: / / www.people.com.cn/GB ; I4677 j 22114f367zi 

I l6725 / 272 3I49.html. 
2. Cui Baoguo, LuJinzhu, and Li Feng, "Transition and Renewal: An Overall Report 

on Development of the Media Industry in wo6," in Cui Baoguo (Ed.), Report on 
/)evelopmettt of China's Media Industry, zootf (Beijing: Social Sciences Academic Press, 

wo6), pp. 4-5. 
3· Figures regarding public spending on Internet infrastrucrure were found in Hu 

Yong: "Blogs in China," China Media Project Case Srudy (on file at the Journalism and 
Media Srud1es Cemre, University of Hong Kong), 4 August wos, p. 2. Figures regarding 
numbers of Internet users were found in China Internet Network Information Center 
:,rth Statistical Report on the Developmettt of China's !ntemet,]anuary 2010, http:/ ;www.cnnic: 

net.cn / upload files / pdf/ 2010/1/ I 5/ Ioi6oo.pdf. 
4· In the aftermath of Tiananmen, there was a strong conviction among those who 

came to power that the events of 4]une had been precipitated by mishandling of media 

China's Emerging Public Sphere 71 



policy. Zhao Ziyang, China's ousted premier, purportedly told China's prop~ganda 
ministers on 6 May to "open things up a bit." There was "little danger m mcreasmg the 

openness of the news," he said. As a result, many ~ewspapers ha~ openl~' :xpressed 
support for demonstrators in Beijing, "lead1ng events m the wrong d1recnon. A Record 

of Major Events," China Comment, no. 7, 1989, Internal Edmon. . . 

5
. Zhao Shilong, Diaocha Zhongguo: Xinwen Beihou de Gusbi [Investigating Cbma: Stones 

behiud the News) (Beijing: China Fangzheng Publishing House, 2004), P· 7- , 
6. "Finding the Right Foothold and Point of View for Planmng for the Furore, 

Chinese 7ournalist, December 2002, http:// www.chinesejournalist.cn/. 

7
. Discussion of the CCP's global media ambitions can be found in Pascale 

Trouillard "China Unveils Irs Global Media Ambitions," AFP, 11 October 2009. 

Discussio~ of the CCP-sponsored World Media Summit can be found in Li Congjun, 
"Writing a New Chaptt!r in the Development of Xinhua News Agency," Chinese 

.7oumalist, February 2009, http: / j www.chinesejournalist.cn / html /. 

8. Hu, "Blogs in China." . . 

9
. Jin Liping, "Our Prt!dicament and Our Way Forward" (case srudy, Chma Med1a 

Project, Journalism and Media Srudies Centrl:!, University of Hong Kong, Hong Kong, 

October 2005), p. z. .. . . . . . 

10
. Data compiled from Zhongguo Xinwen Chuban Tong;z Zzlzao Hmbzan (Chma 

Statistical Data Collection of Press and Publication) Volumes 1993-1997, pubhshed by 
tht! China Statistical Press (Beijing); Volumes 2ooo-2oo3, published by the China Labor 

and Social Services Press (Beijing). 
II. Cheng Qjnghua, Giving Ear to Liang Heng-In Media, Literature and Politics (Beijing: 

Xinhua Publishing House, 2004). 

12. )in, "Our Predicament and Our Way Forward," PP· 1-2. 

13 
. . Overview of People's Daily publication, People's Daily Online, http:/ jwww.people. 

com.cnjpaper j jianjiejbzjj_ol.htm. . . . 

14
. Media Development Research Center of China's General AdmmJstratJon 

of Press and Publications, China Newspaper Industry Competitiveness Momtormg Report, 

2007
, 

29 
December zoq, http: / j baoye.net j ie_edit j uploadfile j 20o8on3o12255899· 

doc. 
If Jin, "Our Predicament and Our Way Forward," p. 2. . . 

1
6. Q!an Gang, "Guidance/ Supervision / Reform / Freedom: Lookmg at Chmese 

Media Through the Media Buzzword," Twenty-First Cmtury Bi-Monthly, June 2oo6, 

p. 6. 
I} Ibid., P· 14· . 

1
8. This point is raised by Li Xiguang in "China's Blue Pencil," On. the Medza, W~YC 

New York Public Radio, 17 March 2oo6, http: / j www.onthemedla.org/transcnpts/ 

transcripts_o3I7o6_bluepencil.html. . . 

19
. David Bandurski, "China's Yellow Journalism," Far Eastern Econorrzzc Revzew, Vol. 

169, no. 5, 2oo6, pp. 49-51. 
20. Ibid., p. ro2. 

2
1. "Standing Committee of Beijing Party Congress Opens 28th Conference," People's 

Daily, 12June 2oo6, p. 4(A). 

22. Ibid. 

23
. "Beijing Vice-Mayor Liu Zhihua Removed from Office," Jinghua Times, 12June 

2006, p. 1(A). 

Cbauging Media, Cba11gi11g Cbi11a 

24. "Beijing Vice-Mayor Liu Zhihua Removed from Office," Orienta/Morning Post, 12 

June 20o6, p. r(A). 
21. Li, "Building Public Trust," p. 104. 
26. "Politburo Holds Meeting: Decides to Launch Party-Wide Education 

Program to Preserve an Advanced Communist Party," People's Daily, 22 October 
2004, p. r(A). , 

27- "Hu Jimao, WenJiabao Place Great Importance on Accident at Daping Mine" 
//mart Daily, 22 October 2004, p. r(A). ' 

, 28. "Majo,r Gas Explosion Occurs at Zhengzhou Mining Group's Daping Mine: Li 

l
~eq

1
Jang and LI Chengyu Travel at Night to the Scene to Lead Rescue Work," Henan 

JtlliJ, 22 October 2oo4, p. r(A). 
29. "Major Gas Explosion Occurs at Daping Mine," Bezjing Youth Daily, 22 October 

wo4, p. r(A). 
30. "Major Mine Disaster in Henan: 62 Dead 86 Missing," Southern Memtpolis Daily, 

n October 2oo4, p. 1(A). 
31. "A Pair of Fierce Roars Rt!verberate for Miles: Miners Fortunate Enough 

w Escape That Night Tell Their Stories," Southern Metropolis Daily, 22 October 2004, 

p. 6(A). 
32. "Gas Explosion Accident Occurs at Henan's Daping Coal mine," Sichuan Daily, 22 

October 2004. 
33· "Sky-Shaking Coal mine Disaster Troubles Nation," Chengdu Commercial Daily, 22 

Ocrober 2oo4, p. 1(A). 
.34· "War of Words Goes on between Xinhua News Agency and Fujian Province," 

,Hmg Pao Dazly, 1 September wo6, p. 3o(A). 
35· Le Yi, "How to Report on a Disaster Scene a Typhoon Has Passed" Soutbcrr~ 

Metropolis Daily, 22 August 20o6, p. :z.(A). ' 

36. David Bandurski, "Hu's News That Just Wouldn't Go Away: The Party Delivers 
Irs Message Through China's Commercialized Media," China Media Project, 31 January 

10o7, http: / / cmp.hku.hk/ 2oqj o1/3r / I69/. 
37· "HuJintao Speech During Inspection Work at People:r Daily," Renmin Wang(People's 

Dmly Onlme), 2rJune 20o8, http:/ j politics.people.com.cnjGBjw24/74os514.html. 
, 38. B1 Yantao, "The Tibet Incident and International Public Opinion Channeling," 

}oungJoumalzst, May wo8, available at Remnin Wang(People's Daily Online), http:/ ; media. 

people.com.cn j GB j 22114/ 42328/ I37o46/8236193·html. 
39- Q!an Gang, "Central Party Media 'Grab the Megaphone,'" China Media Project, 

21 August 20o9, http: / j cmp.hku.hk/:z.oo9/o8/ 21 / r7o9/. 
40. Li, "Building Public Trust," p. 104. 

41. ~u. Ye and . Pan . Zhongdang, "Imagining Professional Fame: Constructing 
Journahsnc Professwnahsm 111 China's Social Transfiormati'on" Mas C · · , , , s ~ ommumcatzotz 

Research (Taiwan), January 2002, pp. 17-59, http:/ / www.jour.nccu.edu.tw/ Mcr/ oo7r; 
O).html. 

42. Ibid. 
43· Chen Lid an, "Talking about the Journalism Profession and Professionalism on 

Journalists Day," Chinese]ournalist, November woo, p. 11. 
44· Ding Xi man, "Our Journalists: For New China's First Journalist's Day," Chittese 

.7ournaltst, November 20oo, p. 5-
45- Lu and Pan, "Imagining Professional Fame," pp. 17-59. 

Chi11a's Emergi11g Public Spbere 73 



74 

46. "Because We Are Journalists-Written on New China's First Journalists Day," 

Southern Weekend, 8 November 20oo, special issue. 
47· Zhang Yuren, The Dangers and Adventures of Freedom: A History of the Idea of Liberal 

]oumalism in China (Kunming: Yunnan People's Publishing House, 2oo2). 

48. Ibid., p. 74-
49. Lu and Pan, "Imagining Professional Fame," pp. I7-S9· 
so. Q!an Gang, "The Death of a Newspaperman: I Too Have Criticized Deng Tuo," 

Mirtg Pao Daily, I6 May 20o6. 
5I. David Bandurski and Lin Hui, "China's Shadow Censor Commissars," Far 

Eastem Economic Review, Vol. I69, no. 2, March 20o6, p. 29. 

52
. Joseph Kahn, "Ex-Officials Protest Censorship by China," Imernational Herald 

Tribune, I5 February 20o6. 
5"3· Jonathan Watts, "China's Old Guard Warns Censors of 'Social Disaster,"' The 

Guardian, I5 February 2006. 
5"4· "Freezing Point Chief Editor Li Datong: Central Propaganda Department 

Provokes Major Trouble," Mitlg Pao Daily, 20 February 2006. 
55· Bandurski and Lin, "China's Shadow Censor Commissars," p. 29. 
)6. Minxin Pei, "Media Control Gets More Tricky," Straits Times, 27 February 2006. 

S7· Jin, "Our Predicament and Our Way Forward," p. 4· 
58. Dan Gillmor, We the Media: Grassroots Journalism by the People, for the People 

(Cambridge: O'Reilly Media, 2004), p. 29. 

59· Ibid., p. 28. 
6o. Ibid., p. 26. 
6r. China Internet Network Information Center, zJYd Statistical Report on the 

Development of Chinas Internet. 
62. Charles Feng, "The Great Wallis at My Door," Twrmty-First Century Bi-Monthly, 

June 20o6, p. I7. 
63. Nicholas Kristof, "Death by a T housand Blogs," New York Times , 24 May 2005, 

p. 2!. 

64. Hu, "Blogs in China," p. 2. 
65- Gillmor, We the Media, p. 28. 
66. Guo Chu and Xie Liang, "Seeking to Guide News-Related Commentary," News 

Line, 29July 2005. 
67. Zhang Shou, "Media Agenda-Setting under the Influence of the Internet," 

Guangming Daily, I2January 20o6, p. Io. 
68. Q!n Heng, "A Study oflnteractivity in Agenda-Setting in Internet Dissemination," 

Joumal of the Party School of CPC Zhmgzbou Municipal Committee, no. I, 2005, p. 67-

69. Ibid., p. 67. 

70. "The Ups and Downs of 'Comment Posting Culture,"' Beijing Youtb Daily, 6 

August 20o6. 
71. '"Outdoor Dormitory at Tsi nghua' a Warning Sign," Betji11g Youtb Daily, 22 August 

2006. 
72 . C hen Feng, "The Death of Detainee Sun Zhigang," Southern Metropolis Daily, 25 

April20o3. 

73· Ibid. 
74· Wang Kai, China itt Cbange: Media, Popular Will artd Public Policy (Shanghai: Fudan 

University Press, 2005), p. 20. 

Changiflg Media, Changi11g Chi11a 

7S· Deng Zibin, "We Must Not Have a Second Sun Zhigang," Soutber11 Weekend, I5 
May 2oo3. 

76. Philip Pan, "In C hina, an Editor Triumphs, and Fails: Struggle between New 

Press Freedoms, Communist Party Evident by Jailing," Washington Post, I August 2004. 
n "Various Regions Rule Arbitrary Detention and Repatriation Urgently Needs 

Checking," Legal Daily, I September 20oo. 
78. "Six Questions We Have," Southern Metropolis Daily, 26 October 2oo1, p. 5(A). 
79· Deng, "We Must Not Have a Second Sun Zhigang." 
So. Du J~an, "So That the Tragedy of Sun Zhigang Never Happens Again," Liaoning 

/Jai(y, 8 July 2003. 
Sr. Ibid. 
82. "Three Citizens Petition National People's Congress to Examine Constitutionality 

of Detention Law," China News Service, 16 May 2003. 
83. "Man's Brutal Killers Receive Punishment in G uangz hou," Peoples Daily Online, 

1o June 2003, http:/ / english.peopledaily.com.cn/ 20o3o6/ IO/ print20o3o61o_II7933·html. 
84. Du, "So That the T ragedy of Sun Zhigang." 
85. He Bin, "RealizingJustice Even If the Sky Falls," Southem Weekmd, 19 June 2003. 
86. Kang Wei ping, "Where Does the Danger Lie?" (case study, China Media Project, 

Journalism and Media Studies Centre, University of Hong Kong, Hong Kong, September 

2004)-
87- "Beijing Kills Issue of Caijing, Names More Than 10 Publications for Criticism," 

1\1/ irtg Pao Daily, 25 June 2003, p. 21(A). 
88. Pan, "Editor Triumphs, and Fails." 
89. Zhu Hongjun, "Xi amen Abruptly Stops PX Project to Deal with a Public Crisis," 

Soutbern Weekmd, 28 May 2oo7, http:/ / www.nanfangdaily.com.cnj. 
90. "Behind the CPPCC Petition: Experts and Officials Engage in Dialogue," China 

Business News, 18 April 2007, p. 6(A). 
91. Edward Cody, "Text Messages Giving Voice to Chinese: Opponents of Chemical 

Factory Found Way Around Censors," Washingt011 Post, 28 June 2007, http:/ jwww. 

washingtonpost.comjwp-dyn / content/ articlej2oo7 / o6/ 27 / ARzoo7o62702962.html. 
92. "Behind the CPPCC Petition." 
93· For more details about Professor Zhao, see Cody, "Text Messages Giving Voice"; 

for details about Professor Zhao's petition, see Zhu, "Xiamen Abruptly Stops PX 
Project." 

94· Ibid. 
95· "In an Effort to 'Be Inventive' Leaders Invent Short-Lived Projects," Southern 

Metropolis Daily, II March 2007, 5(A), http:/ / news.sohu.com/ 200703ll / 1124864455LShtml. 
96. Ibid. 
97- "Multibillion Yuan Chemical Project in Xiamen Sparks Debate Over Safety and 

Danger," Cbina Business, 19 March 2oo7. 
98. "Xiamen City Announces Postponement of PX Project," Southern Metropolis 

Daily, 31 May 2007, http:/ j www.nanfangdaily.com.cn j. 
99· Cody, "Text Messages G iving Voice." 
Ioo. "Xiamen Commits Suicide," Lian Yue's Eighth Continent, I9 March 2007, 

http:/ j www.lianyue.net/. 
Ior. "Exemplary Lives: 10 Health Heroes for 2oo7," Nandu Weekly, 4 December 2007. 
102. "The Public Will Not Be Safe," XiaoxiangMorning Post, 22 March 2007. 

China's Emerging Public Sphere 75 



10~. "Zhao YufenJust Wouldn't Give Up," Information Daily, 27 May 2007, P· 6. Online 

cove;age of this article was made available on Netease (I63.com) and then pa~ted from/ 
· h t' anya en http·//Ihome.haman.net there onto the popular T1anya c at room at www. I · , · 

new jTianyaCity jContent.asp?idltem=323&idArticle=I5985&page-:-num=r.. . h 

104- The use of this local commercial daily by Xiamen offioals remmds us t at 
commercial media remain a part of the official press structure and are subJeCt to 

controls. r c . . , s h 
10). "Xiamen Decides to Stop the PX Project in Answer to Pub 1c riSls, out ern 

Weekend, I' June 2007. , 

106
_ ".More Than One Million Xi amen Citizens Send Out the Same Short Message, 

Sbamou Tequ Wan Bao, 29 May 2007, P· 10. 

107- Cody, "Text Messages Giving Voice." . . . , 
"Xiamen Decides to Stop the PX Project in Answer to Pubhc CriSls. 

::~: "Xiamen Urgently Orders Halt to PX Project," China Business News, !June 2007, 

p. 4(A). . . 
l!O. Cody "Text Messages Giving Vmce." . . 

"l'he War of Xi amen Residents against the PX Project," Southern Metropolis Datly, 
Ill. 

2\ December 2007, p. 12(A). 

112. Cody, "Text Messages Giving Voice." 

1q. Ibid. . , 
"'l'he War of Xiamen Residents against the PX ProJeCt. 

114- d T "F l. 
l X. · . '"T'1gergate' Was Not the Only Case of Unexpecte urns, eop e s 11\'. ~u. mmng, 

/)ai/y, 20 December 2007, P· 5· . . . · f h 

1
'
16

. "Decision-Making Should Give More Consideration to the Opmwns o t e 

People" People:r Daily, 20 December 2007, P· 5· . ., H 
'"••as the Age of Strategizing Arrived? A Dialogue in Lung Ymg-tal s orne 

ll7. n . l J 6 
between Journalists from Both Sides of the Straits," Ming Pao Datry, 6 une 2oo · 

76 Changing Media, Changing China 

3 
r 

The Rise of the Business 
Media in China 

Hu Shuli 

A
s THE ARTICLES IN this volume demonstrate, market reforms have 

led to significant changes in China's media industry. Among the 

most dramatic of these changes has been the growth of business 

journalism. Since woo, the rapid expansion of capital markets in China has 

led to increased demand for financial news, which has, in turn, led to a boom 

in coverage and a highly competitive financial news market. 

This chapter reveals what this market looks like, how it developed, and 

its journalistic strengths and weaknesses. Working from a social science per­

spective, I investigate the role the financial news plays in China's economy 

and society, and what broader trends it reflects in China's changing media 

industry. 

COMPETING MEDIA 

Financial news has become an increasingly prominent element among Chi­

na's television, print, and Web-based media. Since woi, national, regional, 

and local TV stations have launched special channels offering financial 




