
Watching al-Jazeera
Author(s): Marc Lynch
Source: The Wilson Quarterly (1976-), Vol. 29, No. 3 (Summer, 2005), pp. 36-45
Published by: Wilson Quarterly
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/40233061 .

Accessed: 28/01/2014 15:56

Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at .
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

 .
JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide range of
content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and facilitate new forms
of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

 .

Wilson Quarterly and Woodrow Wilson International Center for Scholars are collaborating with JSTOR to
digitize, preserve and extend access to The Wilson Quarterly (1976-).

http://www.jstor.org 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/action/showPublisher?publisherCode=wilsonq
http://www.jstor.org/stable/40233061?origin=JSTOR-pdf
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


hatching 
al-Jazieera 

by Marc Lynch 

Arab satellite television station al-Jazeera is the enemy, or so we are 
told: "jihad TV," "killers with cameras," "the most powerful ally of ter- 
ror in the world." Shortly after 9/1 1 , Fouad Ajami, distinguished pro- 

fessor of Near Eastern studies at Johns Hopkins University, luridly described the 
station in an influential New York Times Magazine essay as a cesspool of anti- 
American hate that "deliberately fans the flames of Muslim outrage." In June, 
Secretary of Defense Donald Rumsfeld told attendees at an Asian defense con- 
ference that if they were to watch al-Jazeera day after day, "even if you were an 
American you would begin to believe that America was bad." Even Newsweek 
International's normally temperate Fareed Zakaria loses his composure when 
faced with al-Jazeera, which "fills its airwaves with crude appeals to Arab nation- 
alism, anti-Americanism, anti-Semitism, and religious fundamentalism." 
Denunciation of al-Jazeera is impressively bipartisan and a starting point for many 
of the post-9/1 1 debates over public diplomacy and the war of ideas in the 
Middle East. 

This consensus is all the more remarkable given how few of the critics speak 
Arabic or have ever actually watched al-Jazeera. If they had, they might well arrive 
at a more nuanced judgment. They would certainly find some support for their 

disgust. Al-Jazeera may have never broadcast a beheading video, but it has 
shown many clips of terrified hostages begging for their lives. It airs lengthy state- 
ments by Osama bin Laden and invites extremists on its talk shows. Watching 
the Egyptian radical Tala'at Ramih rhapsodize over the beheading of Western 

hostages on one popular talk show, or Americans and Iraqi civilians die bloody 
deaths, as shown on raw video footage, or ex-Nazi David Duke discuss American 

politics at the station's invitation, it's easy to see why al-Jazeera is such a tempt- 
ing target. 

But these incendiary segments tell only half the story. Al-Jazeera is at the 
forefront of a revolution in Arab political culture, one whose effects have bare- 

ly begun to be appreciated. Even as the station complicates the postwar recon- 
struction of Iraq and offers a platform for anti-American voices, it is provid- 
ing an unprecedented forum for debate in the Arab world that is eviscerating 
the legitimacy of the Arab status quo and helping to build a radically new 

pluralist political culture. 
The neoconservative Weekly Standards call for America to "find a way to over- 

come the al-Jazeera effect" gets things exactly wrong. The United States needs 
to find ways to work constructively with the "al-Jazeera effect." The station is as 

36 Wilson Quarterly 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


With an audience in the tens of millions, al-Jazeera is the largest of the new Arab broad- 
cast media, mixing the familiar, such as Yasser Arafat in 2002, with the radically new. 

witheringly critical of Arab regimes as it is opposed to certain pillars of American 

foreign policy. In its urgent desire to promote democracy and other reforms in 
the Arab world, *al-Jazeera shares important aspirations with America. Though 
no friend of U.S. foreign policy, it is perhaps the single most powerful ally 
America can have in pursuit of the broad goal of democratic change in the Middle 
East. In the words of Egyptian dissident Saad al-Din Ibrahim, al-Jazeera has "done 

probably for the Arab world more than any organized critical movement could 
have done, in opening up the public space, in giving Arab citizens a newly found 

opportunity to assert themselves." 

was created in Qatar in late 1996 with financing from the 

country's young emir and a staff largely drawn from a failed Saudi- 
British joint venture in satellite television. It was not the first transna- 

tional Arab television station. Within a few years of the 1991 Gulf War, a num- 
ber of satellite television stations had gone on the air, filled with belly dancing, 
movies, and other forms of entertainment. These stations reached anybody in 
the Arab world who had a satellite dish or access to a cafe or other public place 
that showed satellite programs. Al-Jazeera's innovation was to make open, con- 
tentious politics central to its transnational mission. Gone were the belly dancers 
and the sleepy interviews with deputy foreign ministers and B-list heads of state 
that had dominated Arab airwaves in the past. In their place came shockingly 
open and passionate political talk shows and highly professional, if sensational- 

Summer 2005 37 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


America in the Footlights 

ist, news coverage focusing on the problems and issues of the Arab world. 
The evolution of al-Jazeera and the Arab news media reached a turning point 

in December 1998 with Operation Desert Fox, the Anglo-American bombing cam- 

paign launched against Iraq on the accusation that Saddam Hussein was restrict- 

ing access by UN weapons inspectors. It was the moment when al-Jazeera, the 

only television channel with cameras present on the ground at the time of the strikes, 
broke through to a mass audience. Al-Jazeera's graphic footage riveted Arab 
viewers and contributed to the massive anti-American protests that erupted across 
the region. The Palestinian al-Aqsa intifada, which broke out in September 
2000, was another occasion to broadcast graphic images of intense combat from 
the ground level- and talk shows full of appeals for Arab action against Israel. That 

coverage consolidated al-Jazeera's centrality to Arab political life. During the inva- 
sion of Afghanistan in 2001, the station's exclusive position on the ground once 

again made its newscasts essential viewing. In these years, its estimated audience 

grew as large as some 50 million viewers, while its Arabic language website 
became one of the most popular destinations on the Internet. 

But by early 2003, al-Jazeera had lost its monopoly on Arab satellite news. Rivals 

nipped at its heels: Lebanon's LBC and Future TV, Hizbollah's al-Manar, Abu 
Dhabi TV, Egypt's Dream TV. Al-Arabiya, launched in February 2003 with Saudi 

financing as a "moderate" (and pro-American) alternative, quickly emerged as 
a powerful competitor. The United States entered the fray a year later with its 
own government-run station: the well-funded but mostly ignored al-Hurra. In 
market surveys conducted in late 2004, the Arab Advisors Group found that 72 

percent of Jordanians with satellite dishes watched al-Jazeera, while 54 percent 
tuned in to al-Arabiya and only 1 . 5 percent to al-Hurra. Egypt's market was more 
skewed, with 88 percent of dish-equipped Cairo residents watching al-Jazeera, 
35 percent watching al-Arabiya, and five percent watching al-Hurra. 

intense competition has reduced whatever ability al-Jazeera once 
had to single-handedly shape opinion in the Arab world. It is still 

clearly the dominant satellite television station, more than first 

among equals, but it feels acutely the pressures of competition. The 
demands of Arab viewers, who tend to channel-surf and compare content, 
increasingly shape the broadcasting strategies of all Arab television stations. 
For example, despite his frequent denunciations of al-Jazeera's airing of hostage 
videos, al-Arabiya's director, Abd al-Rahman al-Rashed, has admitted that his 
station could abstain from airing hostage videos from Iraq only if al-Jazeera 
agreed to do likewise. Otherwise, his station would lose market share. 

It is al-Jazeera's news broadcasts that have received most of America's atten- 
tion. Critics have lashed out at the station's coverage of Iraq for exaggerat- 
ing violence while ignoring positive developments there, for fomenting eth- 
nic strife, for allegedly "collaborating" with insurgents and terrorists. Yet it 
was also the station's news coverage during the heady "Arab spring" of 2005 
that led many to regard al-Jazeera more favorably. Such longtime critics as 
interim Iraqi prime minister Iyad Allawi and U.S. Secretary of State 

>MARC LYNCH is an associate professor of political science at Williams College. His new book, Voices of the 
New Arab Public, will be published by Columbia University Press in December. 

38 Wilson Quarterly 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


"Exclusive to al-Jazeera, 
" 

says the graphic in the upper right corner of this Osama bin Laden 
broadcast weeks after 9/1 1 . Such images have won the station the enmity of many Americans. 

Condoleezza Rice admitted that the station's coverage of the Iraqi elec- 
tions in January and the Lebanese protests in February over the murder of 
Rafik Hariri, the former prime minister who had defied his country's Syrian 
occupiers, had aided the cause of reform.* 

To focus only on al-Jazeera's news programming, however, is to overlook 
the station's most revolutionary aspect: its political talk shows. Consider al- 

Jazeera's response to the fall of Baghdad in April 2003. During the invasion 
of Iraq, the station went to an all-news format. When Baghdad fell, it 

reshaped its prime-time programming, featuring the bare-bones talk show 
Minbar al-Jazeera (al-Jazeera's Platform). In the very first postwar episode, 
the beautiful young Lebanese anchor Jumana al-Nimour faced the camera 
and asked, "Where is the Iraqi resistance? Why are the streets of Baghdad empty 
of Iraqi dead?" Then she opened the phones, and the voices of the Arab pub- 
lic poured forth. "Sister Jumana, you grieved over the fall of Baghdad, but 
I celebrated the fall of the tyranny. We hope that this tyrant is slaughtered 
*In the documentary Control Room (2004), Lieutenant Colonel Josh Rushing (the American media liaison dur- 

ing Operation Iraqi Freedom) compared al-Jazeera's selective approach to news coverage to that of Fox News. 
The comparison is alluring but of limited validity. It's true that both appeal openly to a particular political iden- 

tity-whether Arab or "red-state Republican." Fox has covered the Iraq War, for example, by identifying with the 
U.S. military and presenting heartwarming stories about American troops, while al-Jazeera has identified with 
Arabs and emphasized the suffering and fear of the Iraqi people. Even on their respective talk shows there are sim- 

ilarities, in that guests are often drawn from the extremes of politics (which guarantees exciting arguments but 
obscures the existence of a vital middle ground). But the two inhabit very different media environments. Whereas 
Fox News began as an underdog and drew on a partisan audience, cultivated by conservative talk radio, to chip 
away at the dominance of the "mainstream media," al-Jazeera emerged almost immediately as a near-dominant 
market leader. And while Fox News has benefited since 2000 from a close relationship with the dominant polit- 
ical party in the United States, al-Jazeera has remained isolated from the powers of the Arab world. 

Summer 200S 39 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


America in the Footlights 

in the streets of Baghdad," said one caller. Another warned, "I have a mes- 

sage from the Iraqi people. We will not be satisfied with an American occu- 

pation." A Saudi caller worried that "the forces came to Iraq to protect the 
oil, and will abandon Iraq to civil war." Another raged that "the issue is not 

the future of Iraq. It is the 

slaughter of Muslims and Arabs 
at the walls of Damascus, at the 
walls of Beirut, at the walls of 
Jerusalem, and now the slaugh- 
ter of Muslims and Arabs at the 
walls of Baghdad." 

For weeks thereafter, as an 
audience of upward of 30 
million looked on, al-Jazeera 

opened the phone lines night after night, allowing Arabs from all over the 
world to talk about Iraq without scripts or rules or filters. The anguished, excit- 
ed, angry, delirious discussions, in which Arabs struggled to make sense of 
events, constituted perhaps the most open and accessible public debate in 
Arab history. And they made for great television. 

is playing a leading role in creating a new Arab public, 
and that public is visibly transforming Arab political culture. For 
decades, Arab public life was dominated by the dead hand of the 

state. The Arab news media resembled the desert: barren, boring, oppressive, 
repetitive, and (if not controlled by a national government) owned by the 
Saudis. In the evocative words of Iraqi dissident Kanan Makiya, a "politics 
of silence" smothered the public life of the Arab world. Arab writers worked 
under the constant eye of the intelligence services, with, as one Jordanian 
journalist put it, "a policeman on my chest, a scissors in my brain." The tele- 
vision programming of those days offered endless footage of dignitaries sit- 

ting on couches or shaking hands at airports; news broadcasts devoid of any 
substance; an incessant hammering on well-worn themes, such as the Israeli 
threat; love letters to the accomplishments of each country's current great 
leader. 

Al-Jazeera ushered in a new kind of open, contentious politics that 

delighted in shattering taboos. The names of its most popular talk shows sug- 
gest their distinctive combination of transgression and pluralism- More 
Than One Opinion, No Limits, The Opposite Direction, Open Dialogue. Al- 

Jazeera's public defines itself in opposition to the status quo, against the glo- 
rification of kings and presidents and their sycophants. A program in the sum- 
mer of 2003 asked viewers whether the current Arab regimes were worse than 
the old colonial regimes. Responding online, 76 percent of the respondents 
said yes. Nor does radical Islamism go unchallenged: When the station 
aired an exclusive video by al-Qaeda second-in-command Ayman al- 
Zawahiri in June, it turned his monologue into a dialogue by inviting one 
of his leading Islamist critics and several liberals to respond point by point. 

This past March, al-Jazeera broadcast a discussion with four leading 

Arabs from all 
over the world talked 

about Iraq without 
scripts or rules 

or filters. 

40 Wilson Quarterly 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


Arab intellectuals on the results of an online survey about the "priorities of 
the Arab street." While Palestine predictably placed first in the poll, with 27 

percent, "reform" was a very close second with 26 percent, followed by 
human rights at 1 1 percent and poverty at 10 percent. (The U.S. occupation 
of Iraq, terrorism, and Islamic extremism all failed to clear the 10 percent 
threshold.) Al-Jazeera then assembled panels of ordinary Arab citizens in Doha, 
Cairo, Rabat, and Beirut to debate the implications of the survey. Two 
months later, al-Arabiya copied al-Jazeera, airing a very similar program, with 

very similar results. Such programs are being noticed by more than their Arab 
viewers: Al-Arabiya's survey ended up being widely discussed at May's meet- 

ing of the World Economic Forum in Amman. 
The new al-Jazeera-style openness has proved disconcerting to many. One 

guest stormed off the set after being challenged on Quranic interpretation 
by a Jordanian feminist. Another demanded that an exchange be edited 
out, only to be reminded - on the air- that the program was being broad- 
cast live. In a June 2000 program, an Iraqi caller calmly told a guest from the 

Iraqi Foreign Ministry that "this unjust blockade imposed on our people has 

only one cause and that is Saddam Hussein." Even the veteran American diplo- 
mat and fluent Arabic speaker Christopher Ross once admitted that he was 
"uncomfortable with the panel discussions and call-in talk shows" on al-Jazeera, 
preferring situations in which he could "remain in control." 

Arab regimes have complained endlessly of the indignities heaped on them 

by al-Jazeera's guests. Jordan closed down al-Jazeera's offices after an 
American academic ridiculed the Hashemite monarchy. Morocco did the 
same after its occupation of the Western Sahara was discussed on a talk show. 
The Algerian government allegedly cut power to the entire city of Algiers to 

prevent residents from watching a particularly incendiary discussion. 

According to New York Times columnist Thomas Friedman, "The U.S. 
ouster of Saddam Hussein has triggered the first real 'conversation' about polit- 
ical reform in the Arab world in a long, long time. It's still mostly in private, 
but more is now erupting in public." Any regular viewer of al-Jazeera would 
find those remarks laughable. Long before George Bush took up the man- 
tle of democratizing the Middle East, al-Jazeera routinely broadcast debates 
about political reform in the Arab world. In 1999 alone, the station aired talk 
show telecasts on "Arab Democracy between Two Generations," "Dem- 

ocracy in the Arab World," "Arab Participation in Israeli Elections," "The 

Relationship between Rulers and the Ruled in Islam," "The Misuse of States 
of Emergency in the Arab World," "Human Rights in the Arab World," and 

"Unleashing Freedom of Thought." In 2002, only months before the inva- 
sion of Iraq, its programs included "Democracy and the Arab Reality," 
"Reform and Referenda in the Arab World," and (in a dig at the democrat- 
ic trappings of Arab regimes) a mocking look at "99.99% Electoral 
Victories." 

Even on Iraq, that most contentious of topics, the stereotype of al-Jazeera 
as relentlessly pro-Saddam or anti-American is misleading. Here is what 
was said about Iraq on some of these programs during the Saddam years: 

• December 1998: After condemning the Anglo-American bombing of 

Summer 200S 41 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


America in the Footlights 

Long before George 
Bush talked about 
democratizing the 

Middle East, al-Jazeera 
was broadcasting 

debates about reform. 

Iraq, the popular Islamist Sunni cleric Yusuf al-Qaradawi turned his atten- 
tion to Saddam Hussein: "We are against Saddam Hussein, but we are not 

against the Iraqi people. We consider the Iraqi regime a criminal and harm- 
ful regime for its people. ... I call on the Iraqi president to allow freedoms 
inside of Iraq and to allow the Iraqi people a voice." 

• January 2000: After Iraqi foreign minister Mohammed al-Sahhaf 
claimed that Iraq had satisfied all the demands of the UN Security Council, 

he was visibly brought up short 

by the curt response of anchor 
Jumana al-Nimour: "But this is 
not what the Security Council 

says." When Sahhaf rejected a 
new round of weapons inspec- 
tions, Nimour coolly responded, 
"If there are no weapons pre- 
sent, why are you afraid of an 

inspections team entering 
Iraq?" To be challenged and 

dismissed, and by a young woman no less, was not business as usual for a senior 

Iraqi official. 
• August 2003: Faisal al-Qassem, host of The Opposite Direction and the 

most controversial media figure in the Arab world, faced the cameras framed 

by Abd al-Bari Atwan, the radical pan-Arab nationalist editor of the London- 
based daily newspaper al-Quds al-Arabi, and Entifadh Qanbar, spokesman 
of Ahmed Chalabfs Iraqi National Congress. After posing a withering series 
of questions about the American presence in Iraq, Qassem suddenly 
reversed direction: "But after seeing the mass graves, isn't it time for the Arabs 
to apologize to the Iraqi people for their silence over the years?" In the mid- 
dle of the show, Qanbar dramatically pulled a pile of documents from his 
jacket that proved, he said, that various Arab politicians and journalists were 
on Saddam's payroll. 

• May 2004: On the first talk show after the revelation of sexual torture 
at the U.S.-run Abu Ghraib prison in Iraq, Qassem raised a rather different 
issue: torture of Arabs by Arab governments in Arab prisons. His message could 
not have been clearer: Not everything is about America. 

Al-Jazeera and its Arab television competitors are building a pluralist 
political culture in which all public issues are up for debate, and disagree- 
ment is not only permissible but expected. Its importance cannot be over- 
stated, particularly since neither Islamist movements nor the existing auto- 
cratic Arab regimes- the two most powerful competing forces in the Arab 
world- offer a route to liberal reforms. And pro-American liberals in the region, 
however brave and eloquent, are, on their own, weak and marginal. Al- 

Jazeera offers them what American guns cannot: credibility, legitimacy, 
influence. When Ghassan bin Jadu, al-Jazeera 's Beirut bureau chief and host 
of Open Dialogue, sat down on-camera in December 2003 with the liberal 
Saad al-Din Ibrahim and the moderate Islamist Fahmy Huwaydi to discuss 
Ibrahim's argument that Arab reformers should accept American support in 

42 Wilson Quarterly 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


While al-Jazeera remains an important presence in the Arab world, it competes for its 
viewers' attention with a growing number of newspapers and other information sources. 

their quest for significant political change, their conversation reached mil- 
lions of Arab viewers. 

as al-Jazeera cultivates a political culture of fierce public argument, 
a fundamental question arises: Is such a culture really a viable foun- 
dation for democracy? The spectacle of Arab politicians screaming at 

each other is not always edifying. Nor is the shattering of taboos necessarily con- 
structive. In the fall of 2000, amid heady Arab mobilization in support of the 
Palestinian al-Aqsa intifada, The Opposite Direction host Qassem claimed that 

al-Jazeera had "succeeded in forming an Arab public opinion, probably for the 
first time in Arab history." Less than three years later, he struck a more despon- 
dent note: "Why does nothing remain in the Arab arena except for some croak- 

ing media personalities? Why does a loud television clamor suffice as an alter- 
native to effective action?" 

Al-Jazeera's politics of pluralism are interwoven with an equally potent pol- 
itics of Arab identity. Protests in Egypt and Lebanon, elections in Iraq and 
Palestine, parliamentary disputes in Jordan or Kuwait, arrests of journalists in 
Tunisia and Algeria: Al-Jazeera covers all of these as part of a single, shared Arab 

story. This narrative binds Arabs together in an ongoing argument about issues 
on which all Arabs should have an opinion- though not the same opinion. This 

politics of identity is a great source of strength for al-Jazeera. But it also poses dan- 

gers. A frustrated identity politics can easily give way to demagoguery, to a pop- 
ulism of grievances large and small, to demands for conformity- to what 
American legal scholar Cass Sunstein calls "enclave deliberation," which 

squeezes out the voices in the middle. 
Whether populist, identity-driven but pluralist politics can be the foundation 

for liberal reforms is one of the most urgent problems facing the Arab world today. 

Summer 2005 43 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


America in the Footlights 

Al-Jazeera creates 
an Arab identity by 

covering events 
as part of a single, 

shared story. 

What one enthusiast called "the Democratic Republic of al-Jazeera" does not, 
in fact, exist. Al-Jazeera cannot create democracy on its own, nor compel Arab 
leaders to change their ways. Television talk shows cannot substitute for the hard 
work of political organizing and institution building. Talk can become a mere 
substitute for action, and can even serve the interests of regimes intent on cling- 
ing to power. 

The Kefaya ("Enough") movement in Egypt is the quintessential expres- 
sion of the new Arab public. This diverse coalition of oppositional move- 
ments-new Islamists, liberals, Nasserists, and Arabists - has demanded 

change from below and an end to the rule of President Hosni Mubarak. Its 
name and its narrative articulate the frustrations of the new Arab public: a 

restless, impatient call for an 
end to the exhausted, incom- 

petent Arab order, and a fierce 
resentment of American for- 

eign policy. 
Members of Kefaya have 

worked expertly with al-Jazeera 
(where many of its leading fig- 
ures have long been regular 

guests). The first identifiable Kefaya protest- in March 2003, against the inva- 
sion of Iraq- turned into an unprecedented anti-Mubarak demonstration. Ke- 

faya's television-friendly protests, at first quite small, soon escalated into larger 
demonstrations. And the group's arguments clearly resonated with the wider Arab 

public. Al-Jazeera's polls show overwhelming rejection of the Mubarak regime's 
self-serving "reforms," and support for Kefaya's impatient demands for change. 

Kefaya's fortunes demonstrate both the strength and the limitations of the new 
Arab public. The combination of a courageous and dedicated domestic social move- 
ment and the magnifying power of the new Arab media proved capable of trans- 

forming the political environment. But its limits were painfully apparent. The 

Egyptian regime soon learned the importance of barring al-Jazeera cameras 
from protest sites. Kefaya demonstrators faced continuing repression and harass- 
ment at the hands of security forces and regime thugs, most notably during the 

horrifying attacks on female protestors during the May 25 constitutional referendum. 
As the Egyptian state retrenched, the bubble of enthusiasm created by the Arab 
media's coverage of Kefaya threatened to burst, leaving Arabs once again frustrated 
and furious. 

How has America responded to this complex, transformative challenge in the 
Arab world? Poorly indeed. 

welcoming al-Jazeera in the years before 9/1 1 as a force challenging 
the sickly Arab status quo, American officials became so angry over 
the station's coverage of al-Qaeda and the Afghanistan war that they 

stopped appearing on its programs- and thereby lost the opportunity to reach 
a vast audience. Secretary of Defense Rumsfeld and other prominent members 
of the Bush administration have frequently accused al-Jazeera of inciting violence 

against coalition forces and airing "atrocious" news coverage. Dorrance Smith, 

44 Wilson Quarterly 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


a former senior media adviser to the Coalition Provisional Authority, wrote in 
The Wall Street Journal earlier this year that "the collaboration between the ter- 
rorists and al-Jazeera is stronger than ever." 

Criticism is healthy, at least when it's not simply an exercise in blaming the 

messenger. But Washington has gone beyond criticism. When the interim Iraqi 
government shuttered al-Jazeera's Baghdad offices, for example, U.S. officials said 
not a word in protest. And the Bush administration has allegedly pressured the 

government of Qatar to close down, privatize, or censor al-Jazeera. The new Arab 

public sees such actions as prime examples of American hypocrisy. How can 
America credibly demand liberalization and democracy in the region when its 
first response to political criticism is censorship, pressure, and abuse? 

The other principal U.S. response to al-Jazeera has been to create the Arabic- 

language satellite television station al-Hurra to get America's message out in undi- 
luted form. Though al-Hurra has been a dazzling success in terms of securing 
large budgets and building state-of-the-art facilities in northern Virginia, it has 
sunk with barely a trace in the intensely competitive Arab media environment. 
Few Arabs seem impressed with the quality of its news programs and talk shows, 
and the station has struggled to overcome the inevitable whiff of propaganda sur- 

rounding any government-run station. It has had little impact on either public 
opinion or the wider Arab political conversation. 

A better American response would be to actively engage with al-Jazeera. One 
of the hidden costs of al-Hurra is that it sucks up the time and energies of American 

guests, official or not, who might otherwise be reaching far wider audiences on al- 

Jazeera. The United States should maintain a stable of attractive, fluently Arabic- 

speaking representatives, stationed in Doha and other Arab capitals, whose chief 

responsibility would be to appear on any Arab satellite television station that 
would have them. Even if they didn't win every debate, their presence would force 
their Arab sparring partners to take American arguments into account. It would 

keep Arabs honest, while at the same time demonstrating to Arab audiences that 
America took them seriously and was willing to debate them on an equal footing. 

For the new Arab public, the fundamental challenge today is not to shatter 
more taboos or ask more questions but to offer solutions. Al-Jazeera's talk shows 
have given a forum to voices both moderate and extreme. The shows often err 
on the side of sensationalism and false oppositions, inviting conflict rather than 
reasonable compromise. In the short term, the station may well have strength- 
ened anti-American sentiment in the region. But in a longer view, al-Jazeera is 

building the foundations of a pluralist political culture. By replacing stifling con- 
sensus with furious public arguments and secrecy with transparency, al-Jazeera 
and its Arab competitors are creating perhaps the most essential underpinning 
of liberal democracy: a free and open critical public space, independent of the 
state, where citizens can speak their piece and expect to be heard. 

The world will continue to argue about whether the invasion of Iraq was 

necessary for the current democratic ferment in the Middle East. But al-Jazeera 
was most assuredly necessary. Shutting it down or muffling its voice might 
give Americans some short-term satisfaction, but to do either would also take 

away one of the most powerful weapons in the hands of Arab democratic 
reformers.  

Summer 200S 45 

This content downloaded from 137.110.38.104 on Tue, 28 Jan 2014 15:56:25 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions

http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

	Article Contents
	p. 36
	p. 37
	p. 38
	p. 39
	p. 40
	p. 41
	p. 42
	p. 43
	p. 44
	p. 45

	Issue Table of Contents
	The Wilson Quarterly (1976-), Vol. 29, No. 3 (Summer, 2005), pp. 1-128
	Front Matter
	Editor's Comment [p. 2-2]
	Correspondence
	Looking Back on Dresden [pp. 3-4]
	Media's Malaise [pp. 4-6]
	Pride of Place [pp. 6-7]
	Music Musings [pp. 7, 9-11]

	Correction: Divided on World War IV [p. 11-11]
	From the Center [p. 8-8]
	Findings [pp. 12-14]
	What Meets the Eye [pp. 15-23]
	The President and the Wheelchair [pp. 24-29]
	How Women Won the Vote [pp. 30-34]
	America in the Footlights
	America in the Footlights: [Introduction] [p. 35-35]
	Watching al-Jazeera [pp. 36-45]
	Goodwill Hunting [pp. 46-56]
	Power and Persuasion [pp. 57-65]

	The Hunger Experiment [pp. 66-82]
	The Periodical Observer [pp. 83-108]
	Current Books
	Review: In the Beginning [pp. 109-111]
	Review: High Ground, Low Life [pp. 111-113]
	Review: The People, No [pp. 113-115]
	Arts & Letters
	Review: untitled [pp. 115-116]
	Review: untitled [pp. 116-117]
	Review: untitled [pp. 117-118]

	Contemporary Affairs
	Review: untitled [pp. 118-119]
	Review: untitled [pp. 119-120]

	Science & Technology
	Review: untitled [p. 120-120]
	Review: untitled [pp. 121-122]

	History
	Review: untitled [pp. 122-123]
	Review: untitled [pp. 123-124]
	Review: untitled [pp. 124-125]
	Review: untitled [pp. 125-127]


	Portrait: Fascination of Flight [p. 128-128]
	Back Matter



